استفاده از کودکان به‌عنوان محافظ مسلح در گروه حزب آزادی کردستان

  • ۱۰ ماه قبل

دختران نوجوان، توسط این گروه فریب داده شده و احتمالاً با وعده کار، پول و حتی مهاجرت و تحصیل در اروپا، به این گروه ملحق شده‌اند و در نهایت سر از مقرهای این گروه در آورده‌اند.

 در حالی که استفاده از کودکان به‌عنوان اعضای مسلح در گروه‌های نظامی دولتی و غیردولتی منع قانونی و بین‌المللی دارد و طبق قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال نباید در گروه‌های مسلح حضور داشته باشند؛ اما این مساله مهم در گروه مسلح و شبه‌نظامی «آزادی کردستان- پاک» (همانند گروه‌های دیگر کُردی مانند پژاک، پ.ک.ک، دموکرات کردستان و…) رعایت نمی‌شود و بخش قابل توجهی از اعضای این گروه‌های مسلح را کودان و افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. این در حالی است که این گروه‌ها، مدعی جنگ مسلحانه برای احقاق حقوق مردم کُرد ایران هستند؛ اما همزمان کودکان کُرد را به عنوان سرباز به کارگیری می‌کنند.

در همین زمینه، جدیدترین تصاویر منتشر شده از خانم «هامنو نقشبندی» همسر «حسین یزدان‌پناه» رئیس گروه مسلح آزادی کردستان- که متهم به اقدامات مسلحانه علیه شهروندان بی‌گناه کُرد ایران است- نشان می‌دهد حداقل دو نفر از افراد حاضر در پشت سر وی- احتمالاً به عنوان محافظ- دختران زیر سن قانونی هستند و اصولا مشخص نیست در چه سنی و با چه روشی به عضویت یک گروه مسلح درآمده‌اند.

 بنا به مصاحبه‌های قبلی اعضای گروه‌های مسلح کُرد و خانواده این افراد، گروه‌های مسلح کرد، اعضای خود را فریب می‌دهند و حتی بعضا در روستاهای مرزی آنها را می‌ربایند. بدین ترتیب می‌توان گفت در بهترین حالت این دختران نوجوان، توسط این گروه فریب داده شده و احتمالاً با وعده کار، پول و حتی مهاجرت و تحصیل در اروپا، به این گروه ملحق شده‌اند و در نهایت سر از مقرهای این گروه در آورده‌اند. در حالی که این گروه مسلح، هیچ مسئولیتی در قبال اعضای خود و مسکن، بهداشت و آموزش آنها قبول نمی‌کند؛ از آنها به عنوان نیروی مسلح در ساختار مافیایی خود استفاده می‌کند.

نکته جالب در مورد گروه آزادی کردستان، تعداد اعضای آن است که بسیار اندک می‌باشد. به‌ عبارت دیگر این گروه برای حل مشکل کم تعداد بودن خود و بزرگ و مهم جلوه دادن اقداماتش، مجبور است از اعضای کم سن و سال استفاده کند تا هم تعداد اندک حامیان خود را پنهان کند و هم با استفاده از دانش و اطلاعات اندک نوجوانان از ماهیت این گروه، از آنها سواستفاده کند. گفتنی است تصویر منتشرشده از محافظان هامنو نقشبندی، در صفحه رسمی این گروه در فضای مجازی منتشر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا