ادامه اذیت و آزار کردها در ترکیه- تهدید وکیل خانواده قونیه‌ای به مرگ

  • ۳ سال قبل

هفته گذشته بود که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران خبر از جنایت فجیع در قونیه و قتل عام یک خانواده کُرد داد.

همزمان با پیگیری این جنایت در ترکیه، تلاش مقامات آنکارا برای بی‌ربط جلوه دادن با نژادپرستی و خشم عمومی، اکنون خبر رسیده است که وکیل خانواده کُرد، به مرگ تهدید شده است.

عبدالرحمان کارابولوت، وکیل این خانواده کرد گفته است که به دلیل وکالت خانواده تهدید به مرگ شده است.
کارابولوت گفته: «شخصی در غیاب من، به دفترم زنگ زد و با منشی‌ام صحبت کرد و به او گفت که پیامی را به منمنتقل کند که این بود: زمان شما هم فرا می‌رسد. ما تو را خواهیم کشت».
کارابولوت گفت که سیاستمداران حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) و فرماندار قونیه او را هدف انتقاد قرار داده و معتقدند که این قتل فجیع انگیزه نژادی ندارد بلکه بیشتر به دلیل اختلاف خانوادگی انجام شده است.
این وکیل تاکید کرد که از حساب‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی به او توهین و وی تهدید به مرگ شده است اما این وکیل مصمم است پرونده را به اتمام برساند. کارابولوت در حال آماده‌سازی شکایت کیفری علیه افرادی است که وی را تهدید به مرگ کرده‌اند.
به دنبال این حمله، مقامات دولتی انگیزه‌های نژادپرستانه را به عنوان عامل اصلی جنایت رد کردند و در عوض گفتند که این اقدام به دلیل خصومت‌های قدیمی بین دو خانواده انجام شده است. از سوی دیگر منتقدان حزب عدالت و توسعه استدلال کردند که شعارهای تبعیض‌آمیز حزب عدالت و توسعه مسئول افزایش خشونت علیه کردها در کشور است.
صلاح‌‎الدین دمیرتاش، رئیس سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها، سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت و لفاظی‌های آن را علیه اقشار مختلف جامعه مسئول این حمله دانست.

در تحولی دیگر، دفتر حزب دموکراتیک خلق‌ها، در مارماریس برای دومین بار در یک ماه مورد حمله قرار گرفت.
فرد ناشناس در ساعات اولیه روز جمعه گذشته به دفتر منطقه‌ای حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) در اقامتگاه تفریحی مارماریس ترکیه حمله کرد و شیشه‌های آن را شکست.
عامل این حمله در مقر پلیس مارماریس در بازداشت است.
به گفته گوون گوکنار، رئیس دفتر حزب دموکراتیک خلق‌ها در مارماریس، این حملات به دلیل هدف قرار دادن HDP توسط حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) و متحد آن حزب راست افراطی (MHP) است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و متحدش دولت باچلی از MHP مدت‌هاست که HDP را جبهه سیاسی حزب غیرقانونی کارگران کردستان (PKK) معرفی می‌کنند. این حزب ارتباط با پ.ک.ک را رد می‌کند و می‌گوید که برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای کردهای ترکیه تلاش می‌کند و تنها به دلیل مخالفت شدید با حکومت ۱۹ ساله اردوغان مورد حمله قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب