ویدیو/ی.پ.گ و پژاک همان پ.ک.ک هستند

  • ۴ سال قبل

ترجمه از دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

«این سه رهبر پ.ک.ک را که در ویدیو مشاهده می‌کنید، آمریکا مجموعا 12 میلیون دلار برای دستگیر کردن یا کشتن آنان تعیین کرده است. کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا و ناتو نیز پ.ک.ک را در لیست تروریستی قرار داده‌اند. اما آمریکا بین رهبری پ.ک.ک و ی.پ.گ تفاوت قائل می‌شود. داستان از اینجا آغاز می‌شود.

در سال 2003، حمله آمریکا به عراق سبب شد تا کردهای عراق به قدرت برسند. این امر سبب شد تا پ.ک.ک تحریک شود و استراتژی خود را تغییر دهد و از جنگ نامتقارن با ترکیه وارد تاسیس کانتون‌هایی در چهار کشور شود. لذا پ.ک.ک، کادرهای خود را با اسامی مختلف مستقر کرد؛ مانند پژاک در ایران، پ.چ.د.ک در عراق، پ.ی.د و شاخه مسلح آن ی.پ.گ در سوریه. ریشه مشکل در همین مسئله قرار دارد. همزمان، ترکیه نیز ی.پ.گ را تروریست می‌داند. واشنگتن باز هم به کمک تسلیحاتی ی.پ.گ ادامه می‌دهد، در حالی که سازمان اصلی‌اش یعنی پ.ک.ک را ترویست می‌داند. در عین حال، مقامات رسمی آمریکا بارها اعلام کرده‌اند هر دو سازمان دو روی یک سکه‌اند.

لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی:

گزارش‌ها حاکیست هر دو یکی‌اند و یا حداقل ی.پ.گ روابط قابل‌توجهی با پ.ک.ک دارد. آیا این درست است؟

وزیر دفاع سابق آمریکا: بله. درست است.

ی.پ.گ و پ.ک.ک هم از لحاظ سازمانی هم ایدئولوژیک یکی‌اند. از لحاظ ایدئولوژیک تابع عبدالله اوجالان بنیانگذار پ.ک.ک هستند و مقامات ی.پ.گ بارها به این اعتراف کرده‌اند.

یک عضو ی.پ.گ می‌گوید: تمام تحولات و اقدامات ما بر اساس ایدئولوژی و فلسفه عبدالله اوجالان است اگر او نبود، چنین نمی‌شد و نمی‌دانستیم در چنین شرایطی چه کنیم.

هر دو گروه موارد اشتراک فراوان دارند از جمله نصب کردن عکس اوجالان. در سال 2017 هنگامی که ی.پ.گ رقه، پایتخت خودخوانده داعش، را گرفت، ی.پ.گ عکس بزرگی از اوجالان را در میدان اصلی شهر نصب کردند. اما روابط آنها فقط به ایدئولوژی محدود نیست. هر دو گروه از لحاظ ساختاری نیز به هم گره خورده‌اند. آندسته از اعضای ی.پ.گ. که در سال 2012 به سوریه آمدند در مقرهای پ.ک.ک. در قندیل در شمال عراق آموزش دیده بودند. پ.ک.ک. از دهه نود از این مقرها استتفاده می‌کند. ی.پ.گ و دیگر شاخه های پ.ک.ک توسط ک.ج.ک اداره می‌شوند که اعضای آن سران ارشد پ.ک.ک در قندیل هستند. بعضی از آنان اکنون در بروکسل زندگی می‌کنند. تروریست‌های قندیل تصمیم می‌گیرند چه کسانی ی.پ.گ را هدایت کنند. طلال سلو، سخنگوی سابق نیروی سوریه دموکراتیک، می‌گوید ی.پ.گ به صور مستقیم دستور را از پ.ک.ک می‌گیرد. به عنوان نمونه، آلدار خلیل از مسئولان ارشد  پ.ی.د که قبلا از فرماندهان پ.ک.ک بود. او بیش از صالح مسلم، رئیس سابق پ.ی.د که هرگز در قندیل آموزش ندیده، قدرت دارد. ی.پ.گ.به معضلی در روابط ترکیه و آمریکا تبدیل شده است. سوالی که مطرح می شود، این است: آیا آمریکا به حمایت از ی.پ.گ ادامه خواهد داد»؟

لینک فایل ویدیویی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب