چرا پ.ک.ک، حکمت فیدان را ترور کرد؟!

  • ۲ سال قبل

حذف‌های درون سازمانی؛

۱۷ سال پیش فردی در دیاربکر با گلوله ای که به پشت گردن او اصابت کرد کشته شد. فردی که مورد ترور قرار گرفت حکمت فیدان بود. دستور کشتن او مستقیما از قندیل صادر شد. مراد کاراییلان که آن سالها مرد شماره یک پ.ک.ک بود، یکی از عناصر ویژه خود را به نام دنیز اولاش مامور کشتن حکمت فیدان کرده بود و او را از طریق جولمرگ به دیاربکر فرستاد.

کشتن حکمت فیدان ادامه سیاست پ.‌ک.‌ک برای از بین بردن همه کسانی بود که از پ.ک.ک بریده‌اند. البته این نوع قتل در ترکیه با کشتن فرید اوزون آغاز شد. به عبارتی پ.ک.ک با کشتن فرید اوزون شروع به کشتن منتقدان و کسانی که از صفوف گروه جدا شده اند، کرد، اما تفاوت حکمت فیدان با افراد دیگری مانند فرید اوزون این بود که حکمت فیدان نامی خارج از پ.ک.ک نبود، او عمر خود را در زندان ها گذراند و سیاست‌های پ.ک.ک را دنبال می کرد.

حکمت فیدان در روستای مرسکا در ماردین به دنیا آمد. پس از پایان تحصیل در سال ۱۹۷۰ به شغل معلمی پرداخت. زمانی که در روستای خود معلم بود، در سال ۱۹۷۶ اولین ارتباط های خود را با پ.ک.ک برقرار کرد. او در همان سال با بنیانگذاران پ.ک.ک مانند عبدالله اوجالان، مظلوم دوغان و حایری دورموش دوست شد. وی یکی از افراد تأثیرگذار تأسیس پ.ک.ک در منطقه ماردین بود. وی بعدها به دلیل ارتباط با پ.ک.ک دستگیر شد و شکنجه های سختی را متحمل شد. او به خاطر ارتباط با پ.ک.ک، ۱۰ سال در زندان بود. در سال ۱۹۹۱ آزاد شد. اما حتی زمانی که توسط پ.ک.ک کشته شد، همچنان به خاطر پرونده پ.ک.ک حکم ۳۶ سال زندان را می گذراند.

حکمت فیدان از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۴ به مدت ۲۹ سال در خدمت پ.ک.ک بود. او برای پ.ک.ک هر کاری کرد.

در جریان دستگیری اوجالان در سال ۱۹۹۹ و اظهارات وی، به کلی به پ.ک.ک و اوجالان بی اعتماد شد. زمانی که اوجالان به افسر ترک گفت: “مادر من ترک است، من می خواهم به کشورم خدمت کنم”، حکمت فیدان عصبانی شد. از آنجا که فیدان در دهه ۱۹۸۰ در زندان دیاربکر وقتی مورد شکنجه های شدید قرار گرفت، به هیچ عنوان نام دوستش را نگفت معتقد بود اوجالان خائن است و به همه دوستان خود خیانت کرده است.

حکمت فیدان از مواضع رهبر زندانی پ.ک.ک در مقابل دولت ترکیه ناراحت بود و از آن انتقاد کرد و پ.ک.ک به او هشدار داد اما او از انتقاد از اوجالان دست برنداشت و با تصمیم مراد کاراییلان او را ترور کردند تا مزد ۲۹ سال وفاداری خود به پ.ک.ک را بگیرد.

به گفته پ.ک.ک، هر کُرد غیر پ.ک.ک باید کشته شود. هر کس عضو پ.ک.ک نباشد به عنوان خائن و جاسوس کشته می شود. حکمت فیدان نیز توسط پ.‌ک‌.ک که ۲۹ سال به آنها خدمت کرده بود، تنها به دلیل انتقاداتش به قتل رسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب