مخالفین در ترکیه به دنبال جایگزینِ اردوغان/تاثیر و اهمیت رأی کُردها

  • ۲ سال قبل

هر روز که می گذرد، اطمینان مخالفین اردوغان از رسیدن به پیروزی در انتخابات ۲۰۲۳ میلادی و تصاحب قدرت، بیشتر و بیشتر می شود. دلیل عمده اطمینان خاطر مخالفین دولت این است که ناکارآمدی اقتصادی دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه به اوج رسیده و حالا میلیون ها شهروند اسلامگرای محافظه کار نیز، امید و اعتمادی به رئیس جمهور ندارند.

در نتیجه همه از انتخابات حرف می زنند و مخالفین به دنبال آن هستند تا هر چه زودتر، اردوغان و شریک او یعنی دولت باغچلی را از صحنه قدرت کنار بزنند.

بحث بر سر فرجام انتخابات ۲۰۲۳ میلادی و معرفی جایگزین اردوغان، علاوه بر محافل داخل ترکیه، توجه تحلیل گران خارجی را نیز جلب کرده است.

فایننشال تایمز تحلیلی جامع تهیه کرده و درباره این موضوع پیش‌بینی و بررسی کرده که مخالفان، در انتخابات سال آینده چه کسی را در برابر اردوغان انتخاب خواهند کرد.

عنوان گزارش فایننشال تایمز این است:«تحمیل شکست بر اردوغان: اپوزیسیون ترکیه به دنبال قهرمان است».

یک مخالف عینکی با کولبه باری از شکست و پیروزی

در گزارش فایننشال تایمز به این اشاره شده که کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، در دو دهه گذشته، بارها در مبارزه با اردوغان متحمل شکست شده و نتوانسته بار خود را به منزل برساند. اما او بالاخره در انتخابات محلی در سال ۲۰۱۹ و با تشکیل ائتلافی علیه اردوغان، شکست سنگینی بر او تحمیل کرد و شهرداری ۳ شهر مهم و راهبردی استانبول، آنکارا و آدانا را از دست اردوغان درآورد.

واقعیت این است که خود کمال کلیچدار اوغلو به شدت دوست دارد نامزد شود و به عنوان رئیس جمهور، به کاخ آک سارای در بش تپه آنکارا برود.

یکی از مقامات اپوزیسیون گفته است: اگر سال گذشته از من سوال می‌کردید، می‌گفتم پیروزی در این انتخابات برای مخالفین قطعی است و اردوغان بازنده خواهد شد. اما اکنون کمتر به چنین فرضیه ای اطمینان دارم. معتقدم که مخالفین، برای تحمیل شکست بر اردوغان، باید از موانع فراوانی بگذرند که یکی از مهمترین آنها، تعیین یک نامزد مشترک است. من شک ندارم که کمال کلیچدار اوغلو، برای ترکیه بهترین رئیس جمهور باشد و کمترین احتمال ممکن در مورد پیروزی او وجود  دارد. باید کسی نامزد شود که اردوغان نتواند او را درسته قورت دهد. فراموش نکنید که رقابت با یک سیاستمدار حیله گر و با تجربه که با وجود تورم ۶۱ درصد، همچنان محبوب ترین سیاستمدار کشور است، کار آسانی نیست.»

دو شهردار، دو رقیب خطرناک اردوغان

فایننشال تایمز در گزارش خود، نام دو نامزد احتمالی را مطرح کرده که هر دو بسیار قدرتمند و محبوب هستند:

۱٫منصر یواش شهردار آنکارا که محافظه‌کار و ملی‌گرا اما بسیار با تجربه است.

۲٫اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که جوان تر است اما می تواند از همه طیف های سیاسی و اجتماعی، رای بگیرد.

البته تحلیل غالب در مورد امام اوغلو، این است که او شناسنامه حزبی و ایدئولوژیک چندان روشنی ندارد و بسیار جاه طلب است. به همین خاطر، یکی از مخالفین اردوغان گفته است: «امام اوغلو بیش از حد جاه طلب است. او نمی تواند سیستم ریاست جمهوری ایجاد شده توسط اردوغان را کنار بگذارد. چرا که این سیستم، ضامن تکروی و قدرت مطلق و بدون نظارت است. ممکن است امام اوغلو ، یک طیب اردوغان جدید باشد. هیچ کس چنین چیزی را نمی خواهد. وقتی به آن نقش رسیدی و آن همه قدرت و اختیارات به دست آوردی، می‌توانی هر کاری که می‌خواهی انجام دهی.»

سیاستمدار دیگری نیز در مخالفت با این نظر گفته است:«تنها شباهت امام اوغلو و اردوغان در این است که او نیز اهل منطقه دریای سیاه است و در جوانی فوتبال بازی می کرد. به جز این دو، هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند.»

رای کردها

یکی از موضوعات مهم در پیروزی رقیبی که در برابر اردوغان به میدان می رود، رویکرد کردها است. واقعیت این است که منصور یواش شهردار آنکارا، شانس فراوانی برای پیروزی دارد، اما او یک ملی گرای ترک است و قطعاً کردها به او رای نخواهند داد. این در حالی است که امام اوغلو، میانه خوبی با کردها دارد و می تواند از آنان رای بگیرد.

هنوز هم مشخص نیست که آیا یواش به میدان می آید یا امام اوغلو. اما مساله این است که کلیچدار اوغلو، تحلیل متفاوتی درباره امام اوغلو دارد. او معتقد است که شورای شهر استانبول قلعه مهمی است و اگر امام اوغلو از آنجا بیرون بیاید، قطعاً یکی از سیاستمداران تحت امر اردوغان، شهردار استانبول می شود و تحمل چنین چیزی برای دولت آتی، بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

پیروزی قاطعانه یا رای ناپلئونی؟

اردوغان شخصیت پیچیده ای دارد و به راحتی زیر بار پذیرش شکست نمی رود. کما اینکه او در استانبول نیز چنین کاری کرد و نمی توانست تحمل کند که بن علی ییلدرم رفیق نزدیک او، در برابر امام اوغلو شکست خورده است.

به همین خاطر، دستور داد که انتخابات در استانبول، یک بار دیگر برگزار شود. همین طور هم شد و شورای عالی انتخابات، در کمال ناباوری، استقلال خود را کنار نهاده و تسلیم خواسته اردوغان شد. اما با این حال، امام اوغلو باز هم با رای بالاتر، پیروز شد. اما حالا مخالفین اردوغان با تکیه بر این تجربه و خاطره مهم، معتقدند که اگر رقیب اردوغان، با تفاوت رای ناچیز و ناپلئونی پیروز شود، اردوغان هواداران خود را به خیابان آورده و خواهان برگزاری انتخابات مجدد می شود. در نتیجه، نامزد رقیب، باید با اردوغان فاصله ای جدی داشته باشد و پیروزی قاطعانه ای کسب کند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، یکی از مقامات ارشد حزب خوب (Iyi) اعلام کرده که مرال آکشنر رهبر این حزب، به دنبال نامزدی است که بتواند به راحتی اردوغان را در دور اول شکست دهد و بدون دور دوم به پیروزی برسد و کار را یکسره کند. از سوی دیگر فایننشال تایمز نوشت که نشانه هایی وجود دارد که آکشنر ممکن است از امام اوغلو حمایت کند.

همه این ها در حالی است که فعلاً تکلیف علی باباجان و احمد داود اوغلو روشن نیست و این دو سیاستمدار باتجربه اعلام کرده اند که در انتخابات، به صورت مستقل به میدان می آیند و در ائتلاف مخالفین حضور نخواهند داشت. اما این احتمال وجود دارد که اتخاذ چنین موضعی، مقدمه ای برای چانه زنی به منظور کسب امتیاز باشد.

منبع: فایننشال تایمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب