زندان در ترکیه: مجازات آواز به زبان کُردی

  • ۳ سال قبل

سیاستمدار برجسته کرد به دلیل «آواز خواندن به زبان ناشناس» به زندان محکوم شد.
لیلا گوون سیاستمدار زندانی کرد و ۹ زندانی دیگر به دلیل رقص و آواز خواندن به زبان کردی تحت بازجویی قرار خواهند گرفت.
لیلا گوون و ۹ زندانی دیگر در ترکیه از سوی اداره زندان مطلع شدند که به دلیل رقص و آواز به «زبان ناشناس» (کردی) در بند زندان تحت تحقیقات انتظامی قرار خواهند گرفت.
در این اطلاعیه به تفصیل آمده بود که شعارهایی با کلمات «چریک» و «آپو» نیز توسط نگهبانان زندان شناسایی و یادداشت شده است.
لیلا گوون، نماینده اخراج شده حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) و شهردار سابق منطقه ویرانشیر (وارانشار) در استان اورفا در جنوب شرقی ترکیه، در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ توبیخ شده و ۹ روز بعد به دلیل انتقاداتش به عملیات نظامی مرزی ترکیه با عنوان «شاخه زیتون» در عفرین، شمال سوریه دستگیر شد.
هنگامی که او به عنوان نماینده مجلس در ژوئن ۲۰۱۸ انتخاب شد، مصونیت به وی اعطا شد و حکم آزادی وی توسط قاضی صادر شد. با این حال، دادستان به آن اعتراض کرد و این تصمیم قبل از آزادی او لغو شد.
گوون در اعتراض به شرایط زندان انفرادی عبدالله اوجالان، در ۷ نوامبر ۲۰۱۸ اعتصاب غذا کرد.
او در ژانویه ۲۰۱۹ آزاد شد، در حالی که هنوز در اعتصاب غذا بود و به اعتصاب خود تا ۲۶ مه ۲۰۱۹ ادامه داد، هنگامی که با اطلاع از کاهش نسبی شرایط انفرادی اوجالان، آن را پایان داد.
او در ۴ ژوئن ۲۰۲۰، از پارلمان اخراج و دستگیر شد. وی در ۹ ژوئن آزاد شد تا دوباره در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، یک روز پس از محکومیت به حبس ۲۲ ساله به اتهام «عضویت در یک سازمان تروریستی» بازداشت شود. همچنین درفوریه ۲۰۱۹ شهروندی افتخاری پاریس به او اهدا شد. این نخستین بار نیست که زبان کُردی در ترکیه سبب زندانی شدن سیاست‌مداران می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب