ترکیه؛ جرم‌انگاری استفاده از عبارت «زنده باد کردستان» در شبکه‌های اجتماعی

  • ۲ سال قبل

حفظ الله کوتوم در ۵ نوامبر، اندکی پس از آن که دانشگاه فرات او را به دلیل پست خود در توییتر که تصویری از مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان را نشان می­‌داد، تعلیق کرد، بازداشت شد. این فرد که تهدید به مرگ شده بود، به اتهام «تبلیغ یک سازمان تروریستی» در ۶ نوامبر بازداشت شد. در واقع، این فرد به دلیل انتشار پستی در شبکه اجتماعی بازداشت و از دانشگاه تعلیق شد.

ناهیت ارن، رئیس کانون وکلای دیاربکر، زندانی شدن حفظ الله کوتوم را به شدت محکوم کرد و گفت که این پست در شبکه­‌های اجتماعی باید به عنوان بخشی از آزادی بیان مورد رسیدگی قرار می­‌گرفت؛ نه حمایت از سازمان تروریستی. ارن به دووار گفت: «موضع قوه قضائیه در قبال آزادی بیان در ترکیه بار دیگر فاش شد. تصمیم دستگیری وی به دموکراسی، آزادی­ها و حقوق اتباع کشور لطمه می­‌زند.»

عمر فاروق گرگرلی اوغلو، معاون حزب دموکراتیک خلق­‌ها (HDP) نیز از زندانی شدن کوتوم انتقاد کرد و گفت که حساسیت ترکیه به هویت کردی ادامه دارد و «این یک رویکرد فاشیستی است.»

ریاست دانشگاه فرات نیز اعلام کرد که در جریان تحقیقات انضباطی، حفظ الله کوتوم را از سمت خود تعلیق کرده است. در همین حال پرچم ترکیه بر درب دفتر وی در دانشگاه نصب شد.

در همین حال، درست قبل از بازداشت، کوتوم گفت که به خاطر پست خود در شبکه­های اجتماعی تهدید به مرگ شده است. از کوتوم خواسته شد که به عنوان بخشی از تحقیقات دفاعیات خود را ارائه کند، که طی آن مدیران دانشگاه از او پرسیدند که هدفش از به اشتراک گذاشتن این پست چه بوده است. همچنین از او پرسیده شد که آیا تصویر موجود در توییت «تهدید علیه تمامیت ارضی و امنیت مرزی ترکیه است یا نه»؟

هرچند پس از مدتی دادگاه ترکیه این شخص را آزاد کرد. این رویکرد دولت ترکیه که نشان دهنده عمق خصومت آن با کردستان و کردها است، مسوبق به سابقه است. چندی پیش نیز خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته بود که منطقه‌ای به نام کردستان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب