بروز مشکلات خانوادگی باعث عضویت «مژده غلامی»ها در پژاک می شود

  • ۲ سال قبل

«مژده و دخترش بسیار به یکدیگر وابسته بودند و همین مسئله باعث بروز مشکلات روحی و روانی در دخترم شده بود.

چندین بار به من می گفت اگر دخترم را برایم نیاورید یا از خانه فرار می کنم یا خودکشی میکنم.

خاطرم هست که یک روز، تا شب لباس دخترش را بغل کرده بود و زمانی که شب خواب بودیم با استفاده از یک طناب که به لوله بسته بود قصد داشت که خودکشی کند ولی خوشبختانه توانستیم طناب را پاره کنیم و او را نجات دهیم.»

اینها بخشی از صحبت های مادر «مژده غلامی» از اعضای سابق پژاک در گفتگو با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران است که نشان دهنده یکی از مهمترین دلایل جذب نیرو در این قبیل گروه ها است، مشکلات خانوادگی!

در خصوص دلایل جذب شدن و البته نحوه عضو گیری پ ک ک/پژاک بسیار سخن ها گفته شده است، سطح نامناسب تحصیلاتی، مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی و در کل زندگی سخت و نامطلوبی که برخی از خانواده های کردنشین ایرانی دارند منجر به افزایش این پدیده نامیمون می شود.

فرزندان چنین خانواده هایی که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و البته فشارهای بعضا بی دلیل و غیرمنطقی پدر و مادرهای خود را نمی توانند تحمل کنند، به دنبال راه فراری می گردند، اما غافل از آنکه به هیچستان می روند و زندگی خود و خانواده اشان را تباه می سازند.

این افراد طعمه های مناسب و راحتی برای اعضای پژاک هستند تا بتوانند با مانور دادن روی فکر آنها، آینده و زندگی بهتری در آن گروه را برایشان ترسیم کنند و با وعده های پوچ و بی اساس، ذهن این افراد را تحت کنترل درآورده و به راحتی فریب دهند.

اما در این میان آن دسته خانواده های کُرد ایرانی که در درون خود مشکلاتی را میان اعضای خانواده با یکدیگر دارند می توانند بیش از دیگران زمینه طغیان کودکان و نوجوانان و حتی جوانان را فراهم آورند.

روابط بعضا ناپایدار میان پدر و مادر با فرزندان و نبود تعامل مناسب میان آنها با یکدیگر موجب شکل گیری شرایط سخت روحی و روانی برای فرزندان می شود و آنها را به سمت تصمیمات غیرعقلانی و احساسی سوق می دهد.

از سوی دیگر، عدم توجه کافی به خواست و مطالبات میان زوجین و شاید درک نامناسب از وضعیت یکدیگر و البته بسیاری دیگر از عوامل نیز می تواند موجبات از هم پاشیده شدن زندگی یک زوج را فراهم آورد.

در همه این موارد پتانسیل تبدیل شدن افراد آسیب دیده از این معضلات به کسانی چون «دانا احمدی» و «مژده غلامی» وجود دارد و باید بیش از پیش مراقب بود تا افراد آسیب دیده از این مشکلات برای فرار از وضعیت خود از چاله به چاه گروه های مسلح کُردی گرفتار نشوند.

بنابراین، امیدواریم مسئولین دولت ایران نسبت به «برطرف کردن ریشه ها و عوامل جذب نیرو» از میان خانواده های کُرد ایرانی برای پ ک ک/پژاک اقدمات در خور توجه و جدی را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب