اقلیم کردستان عراق در آستانه جنگ و بحران زیستی

  • ۲ سال قبل

منابع خبری محلی در اقلیم کردستان عراق گزارش کردند که ارتش ترکیه در ادامه حملات خود علیه نیروهای وابسته به پ ک ک در اقلیم کردستان عراق، در نواحی مرزی با عراق مشغول آماده سازی نیروها و تجهیزات نظامی برای عملیات گسترده علیه پ ک ک است.

هر ساله ترکیه با عناوین مختلف عملیات های متعددی در محدود سازی پ ک ک طراحی و اجرایی می نماید و که معمولاً در فصل بهار این اقدامات تشدید می شود.

مقابله ترکیه با پ ک ک منتقدین بسیاری دارد که عدم رعایت حقوق دیگر شهروندان و غیرنظامیان در حملات به پیکه در اقلیم، ترکیه و حتی سوریه از مهمترین موارد آن است.

در این خصوص آمار مختلفی از قربانیان در جریان حملات ترکیه وجود دارد، برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند و ترکیه از کارت پیکه و برای تداوم توسعه طلبی هایش در منطقه بهره برداری میکند‌.

ابراهیم گوچلو از تحلیلگران سیاسی کرد مقیم ترکیه معتقد است پ ک ک تحت کنترل سازمان اطلاعاتی ترکیه یا همان میت فعالیت می‌کند و سالها هست که ترکیه با مدیریت این گروه اهداف نوعثمانی گری خود را اجرایی می‌کند.

عملیات نظامی ترکیه از حدود ۲ ساله گذشته در مناطق مرزی و در۵۰ کیلومتری عمق خاک عراق در شمال این کشور روند افزایشی داشته است.

تقویت پایگاه های مرزی، ایجاد پایگاه نظامی جدید و تاسیس پایگاه نظامی در خاک عراق در اقلیم کردستان از دو سال گذشته با جنگل‌زدایی همراه بوده که علیرغم اعتراضات فعالین مدنی و محیط زیستی ترکیه بدون توجه به این اعتراضات همچنان اقدامات مقابله ای خود علیه پ ک ک را به هر شیوه ای دنبال می کند.

حضور نظامی ترکیه مختص به اقلیم و حد فاصل اربیل و دهوک نبوده و این کشور در ناحیه بعشیقه در استان نینوا نیز پایگاه نظامی دارد.

از میان پایگاه های ترکیه در خاک عراق و نواحی مرزی، بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در استان دهوک در نواحی مرزی در کانی ماسی واقع شده است.

همچنین زاپ، متینا، زاخو، سوران، آگری، شیلادزی و طول نواحی مرزی در دامنه‌های کوه های کورک و متینا از جمله مناطقی است که ترکیه در آنها پایگاه نظامی دارد.

تاریخ ورود ارتش ترکیه به شمال عراق محدود به چند سال اخیر نبوده بلکه این کشور طبق توافقات گذشته پیش از سال ۱۹۹۰ به ترکیه اجازه داده شده که تا عمق خاک ۲۰ کیلومتری برای مقابله با معارضین خود وارد اقلیم کردستان عراق گردد اما اینک شاهد هستیم که به ارزن تا عمق ۵۰ یا حتی ۶۰ کیلومتری خاک عراق نیز نیروهای نظامی ترکیه حضور دارند.

این توافقات در سالهای مختلف به دلیل اختلافات دو کشور متوقف شده اما بعد از مدتی، دوباره عملیات های ترکیه در خاک عراق و نوار مرزی از سر گرفته شده است.

به نظر می رسد اردوغان برای پیروزی در انتخابات سال آینده در مقابله با پ ک ک از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد البته در زمینه سیاست خارجی با هدف برد سیاسی ضمن تشدید اقدامات علیه آن گروه،اردوغان رفتار متناقض زیادی دارد که شاید مهمترین آن دیدار با مقامات رژیم اسرائیل بوده است.

پارتی در ارتباط با حملات ترکیه علیه گروه پ ک ک متهم به همکاری با ترکیه است، اما در مقابل برخی در اقلیم معتقدند کردها باید با ادامه حملات ارتش ترکیه به اقلیم مخالف باشند.

شرایط اقلیم کردستان عراق تحت تاثیر بی کفایتی و سوء مدیریت حکمرانان این منطقه به گونه‌ای رقم خورده است که با حضور شبه‌نظامیان معارض با همسایگان اقلیم کردستان عراق عملاً و زمینه دخالت نظامی همسایگان را فراهم آورده در شرایط امنیتی اقلیم را بسیار آسیب پذیر کرده است‌.

در این شرایط بیشترین آسیب را شهروندان اقلیم کردستان متحمل می شوند و متأسفانه حضور تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی نیز در معرض تهدید جدی قرار خواهند گرفت.

«دیده بان حقوق بشر کردستان ایران» ضمن هشدار نسبت به تبعات بروز هرگونه جنگ و تنش در اقلیم کردستان عراق به مسئولین حکومت اقلیم توصیه می‌کنند با «خلع سلاح شبه نظامیان» این منطقه را از بحران جدی دور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب