استقلال پژاک و کودار کذب محض است/«زیلان وژِین» کیست؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول»، «ذلکیف»، «آزاد هوراز» و «بوزان تکین»، «علی حیدر قیطان»، «مظلوم عبدی» ، «ریزان جاوید» ، «فواد بریتان»، «آمد شاهو» و «مظلوم هفتن» برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «زیلان وژِین» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

خودتان را در ابتدا معرفی کنید، اهل کدام شهرهستید و چه زمانی از پ ک ک جدا شدید؟

من «مادورا» اهل ارومیه در سال ۲۰۰۶ جذب و در سال ۲۰۱۲ جدا شدم.

در مورد جذب « زیلان وژِین» ایا اطلاعاتی دارید یا شنیده اید؟ در خصوص سن او؟ رفتار، خلقیات وتحصیلات او بفرمایید.

قسمت هایی از کردستان ایران به دلایل عقایدعشیرتی از دیگر قسمت ها شاید بگویم عقب مانده است استان آذربایجان غربی وقسمت های شمال استان وروستاهای آن مرکز خوبی برای ربودن کودکان کُرد می باشد.

این قسمت ها به دلایل کوهستانی بودن وهم مرز بودن بیشتر با ترکیه بیشتر کودکان آن مناطق در خطر وکمین فریب پ ک ک وپژاک می باشند فقر، بیکاری، کولبری وتردد این گروه ها در آن مناطق وبی اطلاعی وعدم شناخت از آنها سبب می شود که کودکان با احساسات واز روی عاطفه وعدم شناخت جذب گروه شوند.

ارومیه میرگور وتل گور دو ناحیه بزرگ کردنشین ارومیه که بیشتر جذبی های پژاک در ارومیه در این منطقه می باشند.

حال در سال های ۲۰۰۳ تردد پ ک ک وبعد از درخواست اوجالان وبرگشتن به کوهستان های کردستان عراق واختلافات داخلی بین رهبری پ ک ک «عثمان اوجالان وجمیل بایک» آنها خط راست وچپ نام گرفته اند سبب شده بود تا در این نابهنجاری داخلی پ ک ک چون خود را در خطر نابودی میدید سعی در ربودن بیشتر کودکان در ایران ودر این مناطق بکند، چرا که بیشتر از ۱۰۰۰ نفر از پ ک ک جدا شدند.

«زیلان وژین» که وقتی او را در تلویزیون وریاست مشترک پژاک دیدم خنده ام گرفت چرا که او و سیامند معینی  دو فردی که بیشتر از چند کلاس ابتدایی سواد ندارند.

حتی شاید در آینده دکتر زیلان هم بگویند! زیلان جذبی وربوده شده همان سال قبل از فرار عثمان اوجالان است او وهمسرعثمان با هم بودند.

 از سیر حرکتی او در گروه را میتوانید توضیح دهید؟

میخواهم مثالی بزنم شما گوجه میخرید وفروشنده قاطی میفروشد وچند تای این گوجه ها خراب هستند ومیخواهد از شر آنها خلاص شود دقیقا داستان زیلان از ارومیه ومیرگورهمین است، پ ک ک نمیدانست با او چه کار کند هر جا بود مشکل ساز بود، چرا که او نه کودکی ونه نوجوانی وبلوغ خود را زندگی نکرده بود.

او اکنون در رهبری پژاک است، ولی تعجب نکنید چون پژاک برای این شکل انسان ها است و محل تخلیه پ ک ک به حساب می آید.

به تعبیری گوجه های بد را دوباره خریدار به فروشنده باز میگرداند، رهبری پژاک کدام سیر را طی کردند؟ سیامند معینی کدام منطقه عملیاتی وجنگی بوده؟ شما بگویید به من.

اما حالا در اروپا راحت زندگی میکند، میخورد وجای گرم ونرم دارد و… ولی کودکان ربوده شده توسط عناصرآنها زیرحملات هوایی وزمینی ترکیه قرار دارند.

در سال های ۶_۲۰۰۵ زیلان بعد از آموزش در خاکورک به آموزش پاشک فرستاده شد فواد بریتان هم در آن دوره آموزشی بود.

زیلان کودک بود وشناختی از پ ک ک نداشت و نیاز به آموزش داشت. او را به پاشک و آموزش فرستادند وسپس دور ترین نقطه در مرز با ترکیه وهفتانین که در آنجا دوباره فواد بریتان را می بیند وهمسنگرش می شود.

فواد را از او دور کردند اخلاق زنانه او زیر پوست و ظاهر مردانه و در آخر زیلان را در پژاک دیدیم و در رهبری آن!

خاطره ای از او دارید یا به واسطه از کسی در خصوص او شنیده باشید؟

مشکلات کودکی وبلوغ او را توضیح دادم، من در پژاک بودم که او و مادرش با برادرش آمده بودند وسعی میکرد وانمود کند اینطور نیست وبقیه از داستان بویی نبرند.

فواد بریتان ترتیب ملاقات او را داد و او مادرش وبرادرش را ملاقات کرد. جالب اینکه برای ما این نوع ملاقات ها ممنوع بود اما برای آنها آزاد!

او کودکی خود را زندگی نکرده بود ونوجوانی را در کوهستان گذرانده بود، پس خود را پیدا نکرده و از این بابت رنجور شده بود ومانند کودکان رفتار میکرد، امروز شما در مصاحبه های او هم دقت کنید متوجه خواهید شد.

او بنیه ای ضعیف داشت به درد نیروی نظامی نمی خورد، اما برای پژاک خوب بود. پس سیر حرکت رهبری پژاک است وزیلان وژین.

با توجه به اینکه مدت زمانی را در پ ک ک بودید، از رویکرد و سیاست این گروه چه تحلیلی دارید؟

اگر شخصی به مسایل نگاه کنیم، متوجه می شویم که چرا از پژاک وکودار«اعضای رهبری ک ج ک» وجود دارند.

به این دلیل که استقلال پژاک دروغ است، آنها حتی استقلال مالی ندارند و این موضوع هم از سوی جمیل باییک صادر میشود یعنی پول توی جیبی وبرنامه غذایی آن را جمیل بایک صادر میکند. اینکه چه بخورند وچقدر وسهمیه چند نفرداشته باشند.

بی اعتمادی رهبری پ ک ک به رهبری پژاک وکودار در نهایت عمل دیده میشود. چند عضو رهبری ک ج ک در پژاک حضور دارند شما دقت کنید بعد از انتقادات شما ودرک مسله «هیوی دیریک از ک ژ ک» مامور زنان بود دیگر در تلویزیون پژاک دیده نشد، چرا که حقیقت این است.

داستان به دوران عثمان اوجالان و همسر او بر میگردد و قبل از آن ایرانی ها توطئه گرند مواظب باشید.

نقش پژاک فقط جذب نیرو است چون توان نظامی ندارد، قندیل آن را ثابت کرد، البته این را بگویم که پ ک ک هم توان نظامی چندانی ندارد.

کودکان کُرد ایرانی در هر سنی که جذب شوند امتیازی برای پژاک هستند، جالب است بدانید سهم جذبی ها را هم که باید پژاک در یکسال جذب کند از سوی ک ج ک وجمیل تعین می شود.

کور، کر، لال و کودک فرقی نمیکند فقط جمیل از آنها انتقاد نکند. از ایران می ترسند شدیدا ودر ظاهر خود را خیلی نترس و شجاع نشان میدهند! اما سیاست پ ک ک وپژاک سبب شده بود تا بگویند حزب ایرانی نه کُردی و واقعیت آن است.

۲ دیدگاه ها

  1. من میخاستم انسان انقلابی باشم ولی شما گفتی جاسوس هستی هیچ موقه یادم نمیره رخنه دارم از هوالان دلبران بارین جودی رستم ی روزی تاوانش را میدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب