«پ ک ک» به دوستانش هم رحم نمی کند/«اهون چیاکو» کیست؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول»، «ذلکیف»، «آزاد هوراز» و «بوزان تکین»، «علی حیدر قیطان»، «مظلوم عبدی» ، «ریزان جاوید» ، «فواد بریتان» ، «آمد شاهو»، «مظلوم هفتن» و «زیلان وژین» برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «اهون چیاکو» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

خودتان را در ابتدا معرفی کنید، اهل کدام شهرهستید و چه زمانی از پ ک ک جدا شدید؟

من عگید مهاباد اهل مهاباد هستم در سال ۲۰۰۷ جذب شدم و در سال ۲۰۱۵ هم موفق به فرارشدم.

در خصوص«اهون چیاکو» ویژگی های رفتاری و ظاهری و … وی اگر مطالبی دارید بفرمایید.

کامیاران ومریوان هم مرز با کردستان عراق ومحل تردد پژاک ونفوذ به خاک ایران تا دالاهو.

اهون برای ما در شاهو آذوقه می آورد وسپس سه برابر آن را از ما می گرفت.

به اسم برادرش که بعد از اعزام «فرزاد کمانگر» وبقیه  جان سالم به در برده بود وبعد در شاهو کشته شد با پژاک معاشرت تجاری داشت.

او یک دختر به اسم «بیتا» دارد و حالا اهون و«بیریوان» همسرش اجازه فرزند آوری هم ندارند! چرا که او اکنون در مجلس پژاک است ودر اروپا وخانواده وی گروگان در انیزه در قندیل.

نحوه جذبش چگونه بوده؟ در خصوص سیر حرکتی وی در گروه بگویئد؟

می دانید بعضی ها که حتی استفاده از اسلحه را بلد نیستند وگرسنگی وبی خوابی ندیدند در رهبری این حزب مانند حزب های دیگر جا گرفتند وکودکان فریب خورده دیگر زیر حملات هوایی ترکیه جان خود را بر کف دست گذاشته بودند و این مرا عذاب میداد که چرا بیتا دخترش جذب گروه نمی شود؟!

چند وقت پیش در مصاحبه تلویزیونی او از رفتن به دالاهو میگفت دروغی که برای جماعت اروپا نشین مورد قبول بود اما دروغ چون دالاهو هیچوقت هیچ تیمی نتوانسته در آن مناطق ثابت بماند.

اهون مانند کلهر«شیرزاد کمانگر» به خون خواهی برادرش واعتراض به این موضوع به فرستادن او به تهران آمده بود، لازم به ذکر است برادر اهون از ترس شیرین علم هویی را جا گذاشت وفرار کرد.

برای جلوگیری از اعتراض او در رهبری پژاک جا گرفت اما به دور از خانواده اش، چرا که خانواده او گروگان در قندیل است و مبادا او اشتباهی بکند.

رهبری پژاک در اروپا خیلی راحت ودر ضمن امیر کریمی وکلهر وازاد ماکو را با خاک یکسان کرد وخود ماندنی شد. جالب تر آنکه او از دانشگاه رفتن خود میگوید هم زن وبچه داشته وکار کشاورزی میکرد وهم دانشگاه برو بوده است.

خود را بزرگ جلوه دادن شگرد رهبری پژاک وکودار است، او همانند «ریزان جاوید» سعی میکرد وانمود کند که او همه چیز است.

خاطره ای از «آهون چیاکو» دارید که برای ما تعریف کنید؟

یک روز در قلا توکان نشسته بودیم اهون ملیس بود قبلا در شاهو او را دیده بودم او ودو کودک که با خود آورده بود.

او حتی نمیدانست پژاک وپ ک ک چیست وتئوری آن را نمیدانست چون کار او تجارت و تهیه آذوقه با قیمت سه برابر برای اعضای پژاک بود.

کمال خره که او هم کشته شد در آن آموزش ودوره بود با اهون بحث میکردند هر کدام سعی میکردند خود را مخلص تر نشان دهند اما شناختی هم نداشتند.

من از اهون سوال کردم ک ک ک و ک ج ک چیست. تاریخ کومله را بازنشر کرد ومن نیز در دل از خنده طاقت نیاوردم وگفتم اینجا کومله نیست، پژاک است و ما کمونیست نیستیم دمکراتیم. مسخره ش میکردم بعد اگری شاهو به من تذکر داد سر به سر او نگذارم.

این خاطره نیست بلکه واقعیت است که اعضای پ ک ک سعی می کنند با سبیل داشتن در صورت، مخلص بودن خود را نمایش دهند، به همین دلیل اهون در اروپا هم سبیل گذاشته و اپوجی شده!

او از کانال زردشت برای خانواده خود در بریتانیا قصد کشیدن خانواده را داشت که جمیل باییک از نقشه آگاه شد وجلوی آن را گرفت. پول های مردم در اروپا صرف لپ تاپ بیتا می شود ولباس های مختلف برای او!

با توجه به حضورتان در پ ک ک، از رویکرد آن چه تحلیلی دارید؟

آن دسته از افرادی که توانستیم از پ ک ک وپژاک فرار کنیم وبر گردیم از دید آنها خائن هستیم اما خیانت بزرگ را پ ک ک وپژاک به مردم کردستان ایران میکنند حزبی که مردم آن را حزبی ایرانی می نامند کودکان فریب خورده که از پشت پرده ها خبر ندارند وقربانی می شوند.

تبعیض کشورها در میان رهبری پ ک ک مثلا بی اعتمادی به ایرانی واستفاده ابزاری از آنها.

در کنگره پژاک در اروپا نگاه کنید تسلط پ ک ک بر پژاک وبا فرستادن رهبری خود در اروپا وحاکمیت بر جلسه شکلی آنها این در حالی است که اهون مجلس در اروپا وسیامند معینی ریاست مشترک وحاجی احمدی رهبری کودار بودند پس یک ظاهر سازی پ ک ک با گذاشتن مهره های خود وانتخاب آنها از طرف خود.

پژاک وادعای استقلال دروغی بیش نیست در رهبری سیاسی ونظامی آن ک ج ک و ه پ گ دخیل است.

امیدوارم آنهایی که مانند ما از روی احساس وعدم شناخت حتی با پ ک ک وپژاک دوست میشوند وشده اند احتیاط کنند چون پ ک ک به دوستان خود نیز رحم نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب