نیروهای نظامی- انتظامی ایران شلیک به کولبران را متوقف کنند

  • ۳ سال قبل

بنا به اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی و رسانه‌های محلی، یک کولبر به نام عبدالعزیز حاجی‌پور (۴۳ ساله- اهل روستای چریک‌آباد از بخش سیلوانا- توابع مرگور ارومیه و پدر سه فرزند) در زمان انجام کولبری در مرزهای ارومیه مستقیما هدف گلوله نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و متاسفانه کشته شده است.

 

 

این اتفاق بسیار تلخ، روز جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ (۹ جولای ۲۰۲۱)، در دره بنار از توابع مرگور ارومیه و زمانی رخ داده است که عبدالعزیز حاجی‌پور و عده‌ای دیگر از کولبران مشغول عبور از منطقه بوده اما به ضرب گلوله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته شده است. همراهان وی تاکید کردند بار وی صرفا سیگار بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

نماینده کردستان در مجلس: کشته شدن ۴ کولبر دیگر در دو هفته اخیر/ معیشت و اشتغال کولبران را تامین کنید

 

این اتفاقات سریالی در حالی روی می‌دهد که در هفته‌های گذشته نیز چندین کولبر با گلوله جنگی هدف شلیک نیروهای نظامی و انتظامی ایران قرار گرفته بودند و کشته شدند.

در حالی که در اکثر نقاط جهان، موارد مشکوک  در مرز، بازداشت می‌شوند و یا صرفا با گلوله پلاستیکی به آنها شلیک می‌شود، مشخص نیست، در ایران مستقیم به قلب و سر کولبران شلیک می‌کنند و متاسفانه این افراد کشته می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

انتقاد شدید امام جمعه سنندج از وضعیت وخیم کولبران

 

انتقادات سران محلی و استانی نیز از این رویکرد ماموران نظامی جمهوری اسلامی، تغییری در سیاست شلیک به کولبران ایجاد نکرده است. این سیاست در حالی پیگیری و اجرا می‌شود که اگر رشد اقتصادی، بازار کار مناسب و بازارچه‌های مرزی قانونی در نقاط کردنشین ایجاد شود، دیگر کولبران مجبور به حمل بارهای سنگین و خطر مرگ نخواهند بود.

وضعیت بد اقتصادی و بیکاری عبدالعزیز حاجی‌پور رامجبور به کولبری برای دستمزدی اندک کردند. اکنون سوال مهم این است که چرا دادستان به عنوان مدعی‌العموم سکوت کرده و از مسئولان امنیتی، نظامی، انتظامی بازخواست نمی‌کند. چرا سلاح نیروهای نظامی به جای دشمن بیرونی باید تبعه ایران را هدف بگیرد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب