نمایندگان استان کردستان در مجلس چگونه به حل معضل«کودک سربازی»کمک کنند؟

  • ۲ سال قبل

نمایندگان مجلس در ایران به عنوان منتخب مردم از شهرهای مختلف این کشور در نهاد قانون گذار جمع شده اند تا علاوه بر تدوین قوانین جدید، اصلاح یا حذف قوانین موجود، بر عملکرد قوه مجریه در خصوص چگونگی پیشبرد قوانین قوه مقننه نظارت داشته باشند.

اما در این میان وظیفه نمایندگان شهرها و استان های کمتر توسعه یافته ای چون کردستان (به طور خاص روستاها و نواحی مرزی این استان) وظیفه ای دشوارتر نسبت به دیگر نمایندگان شهرهای بزرگ دارند، چرا مشکلات متعدد بسیاری در زمینه های مختلف در آن استان و شهرهایش وجود دارد.

یکی از پدیده های نامبارک موجود در میان خانواده های کُرد ایرانی، معضلی به نام کودک سربازی است که برای حل آن نمایندگان این استان در مجلس میتوانند اقداماتی را انجام دهند.

خانواده های بسیاری در میان کُردهای ایرانی وجود دارند که متاسفانه قربانی سیاست استفاده از «کودک سرباز» توسط گروه های شبه نظامی کُردی پ ک ک/پژاک هستند.

در این راستا البته دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها گزارشات و گفتگوهایی را از خانواده های قربانی و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند منتشر کرده و از دولت ایران نیز تقاضا کرده که نسبت به این مهم و رفع این معضل توجه بیشتری مبذول دارد که تا به حال اقدام ملموسی را شاهد نبودیم!

این انتظار از نمایندگان استان کردستان در مجلس ایران می رود که در راستای احقاق حقوق خانواده های مذکور اقداماتی زیربنایی و گسترده انجام دهند که ضمن برطرف کردن آلان آنها، از تکرار این رویه خطرناک و آسیب زا جلوگیری شود.

نمایندگان استان کردستان در مجلس ایران می توانند با وضع قوانینی در مجلس، دولت ایران را موظف به انجام اقداماتی حقوقی و دیپلماتیک در قبال گروه های مسلح کُردی مستقر در اقلیم کردستان عراق نمایند تا دیگر شاهد ایجاد ناامنی و آسیب های وارده به خانواده های کُرد ایرانی نباشیم.

همچنین آنها می توانند از تمام ظرفیت های حقوقی و سیاسی یک نماینده مجلس در ایران استفاده کرده و ضمن دلجویی از خانواده های قربانی این پدیده شوم، راهکارها و برنامه های خود را در راستای احقاق حقوق این افراد انجام دهند.

«دیدبان حقوق بشر کردستان ایران» در این زمینه از نمایندگان مجلس ایران پیگیری و مطالبه خواهد داشت و امیدواریم آنها نیز پاسخگو باشند که چه اقدامات و برنامه هایی را برای جلوگیری از این موضوع در آینده انجام داده اند و چه برنامه هایی در دست اجرا دارند.

نمایندگان استان کردستان باید پاسخگوی این موضوع هم باشند که در راستای افزایش آگاهی بخشی و سطح سواد روستاها و مناطق مرزی کردنشین چه اقداماتی انجام داده و خواهند داد تا میزان آگاهی کودکان و خانواده های آنها نسبت به آنچه در محیط اطرافشان می گذرد، افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب