موافقت ایران با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

  • ۱ سال قبل

ایران موافقت کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) فعالیت های هسته ای خود را بازرسی کند. در ماه فوریه، آژانس سازمان ملل متحد اعلام کرد که هسته‌های اورانیوم را در زیر زمین در نیروگاه هسته‌ای فردو کشف کرده است که به ۸۴ درصد پالایش رسیده است.

روز شنبه ۴ مارس ۲۰۲۳، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تنها دو روز پس از سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، بر ادامه بازرسی های هماهنگ از فعالیت های هسته ای ایران توافق کردند. ایران و آژانس در بیانیه ای مشترک متعهد شدند «با هماهنگی و رعایت دقیق قوانین و مقررات آژانس بین المللی انرژی و همچنین حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران به کار خود ادامه دهند.»

رافائل گروسی در یک کنفرانس خبری گفت که مذاکرات با تهران در مورد دو موضوع مهم از جمله بخش علمی ادامه دارد و “انتظارات زیادی” از این روند وجود دارد.

گروسی گفت روز جمعه با دیپلمات های ایرانی دیدار کرد تا ایران را متقاعد کند تا با آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده در منطقه سلاح هسته ای اعلام شده هماهنگ شود. رئیس آژانس همچنین اعلام کرد که ایران دوربین های نظارتی نیروگاه های هسته ای خود را دوباره فعال خواهد کرد.

سفر گروسی در حالی انجام می شود که قرار است در روزهای آینده شورای حکام آژانس برای قرائت گزارشی از همکاری تهران با آژانس تشکیل جلسه دهد. در این بیانیه آمده است: «ایران داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را انجام دهد».
قرار است دو طرف در نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می شود، درباره روش های کار به توافق برسند. ایران در سال ۲۰۱۹، یک سال پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق، به این دلیل که تهران تعهدات خود را نقض کرده و به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه ادامه می دهد، افزایش محدودیت اورانیوم غنی شده خود را آغاز کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۱، پس از به قدرت رسیدن، جو بایدن برای از سرگیری مذاکرات ابراز تمایل کرد. علیرغم از سرگیری مذاکرات، ایران به افزایش اورانیوم غنی شده خود به ۲۰ درصد و سپس به ۶۰ درصد ادامه داد و اکنون رسانه های غربی می گویند به بیش از ۶۰ درصد رسیده است که برای ساخت سلاح هسته ای کافی است.

پس از ۱۸ ماه نشست وین، مذاکرات بین تهران و واشنگتن در سپتامبر ۲۰۲۲ به بن بست خورد و فشارهای آمریکا از سر گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب