فشار به اقلیم کردستان عراق، تنها راه ایجاد امنیت در کردستانات ایران است

  • ۲ سال قبل

رسانه‌های خبری محلی و کردزبان در ایران و منطقه، همگام با نهادهای حقوق بشری، امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ اعلام کردند حیدر قربانی، از اعصای گروه مسلح و شبه‌نظامی دموکرات کردستان ایران که متهم به مشارکت در قتل غیرنظامیان و همکاری با آن گروه مسلح بوده است، اعدام شده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به همین دلیل بیانیه‌ای کوتاه به شرح زیر صادر کرده است:

مجازات یکی از عوامل ترور شهروندان غیرنظامی کرد در استان کردستان، وظیفه قانونی و حق شرعی و قانونی دولت ایران و مردم کُرد است. اما تا زمانی که ریشه‌های حرکت مسلحانه در مناطق مرزی و کردنشین ایران وجود دارد، تا زمانی که گروه‌های مسلح به طور غیرقانونی، و از لحاظ مالی، نیروی انسانی، رسانه‌ای و امنیتی تغذیه می‌شوند، شاهد ظهور تروریست‌ها و ترور مردم غیرنظامی خواهیم بود.

بنابراین دیدبان اعتقاد دارد اگر دولت ایران واقعا مایل به سرکوب تروریست‌ها و ایجاد امنیت و توسعه پایدار در مناطق مرزی است، باید بر دولت اقلیم به عنوان پناهگاه این گروه‌های مسلح فشار بیاورد. دولت اقلیم کردستان، عملا حُسن همجواری را زیر سوال برده و به محل آموزش و استقرار این تروریست‌ها تبدیل شده و با آنها برخورد نمی‌کند.

در واقع، مشکل اساسی در اقلیم کردستان عراق است و این سوال مهم همچنان وجود دارد که چرا دولت ایران نسبت به این منطقه خودمختار، اقدامی نمی‌کند؟

سالهاست این گروه‌ها با عناوین مختلف در اقلیم کردستان عراق حضور دارند و سبب ترور، ناامنی، فریب جوانان و امنیتی شدن فضا شده‌اند. نکته تلخ این است که همه این اقدامات، «به نام خلق کُرد» انجام شده و دوت ایران در این مدت، منفعلانه عمل کرده است!

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تاکید می‌کند دولت ایران برای حل ماجرای ناامنی و ترور در مناطق مرزی و مناطق کردنشین، باید به اقلیم برای عدم همکاری با گروه‌های مسلح فشار بیاورد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب