فرماندهان پژاک قادر به طراحی یک نقشه عملیاتی هم نیستند/«آزاد هوراز»کیست؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول» و «ذلکیف»، برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «آزاد هوراز» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

لطفا خودتان را در ابتدای گفتگو برایمان معرفی بفرمایید.

من «امانج سنه» اهل شهرستان سنندج هستم. در سال ۲۰۱۰ موفق به فرار از پ ک ک شدم واکنون زندگی عادی خود را ادامه میدهم.

از نحوه جذب «آزاد هوراز» سن، تحصیلات وخلقیاتش برای ما توضیح دهید.

دیگر بر همگان ربودن کودکان و وعده های دروغ وفریب دادن ها از سوی پژاک و پ ک ک آشکار شده است.

اعضای جذب شده پژاک در اصل نیرویی برای پ ک ک هستند تا پژاک، این نکته مهمی هست.

«آزاد هوراز» اهل سنندج بود، او فکر میکرد  که به پژاک آمده است  که در رهبری آن جا بگیرد غافل از اینکه در پژاک زیرآب زدن، گروه گرایی ومنطقه گرایی میان اعضا و رهبرانش رواج  داشته و دارد.

در خصوص سیر حرکتی او در پ ک ک توضیح دهید و اینکه چگونه وارد مجلس پژاک شد.

آزاد را زیاد نمیشناختم، اما ادعای تحصیلات بالا را داشت و گویا دانشجو بود واز دانشگاه به گروه وارد شده بود.

اما حقیقت این هست که افراد از رفتارشان مشخص می شود که چگونه و چطور هستند یا به قول خودمانی «چند مرده حلاج است».

آزاد از همان ابتدا بیشتر ساز مخالف با رهبری پژاک مخصوصا «ریزان» و«مزدک» را داشت، او حتی میتوان گفت یک گروه مافیایی درون سازمانی در پژاک که اعضای آن سنندجی بودند را تشکیل داده بود.

دلیل انتخاب او در مجلس هم دار ودسته ای که داشت بود، بیشترشان هم از استان کردستان و شهرهای سنندج ومریوان بودند. هرچند عضویت آزاد در مجلس چندان هم طولانی نبود.

در سال ۲۰۰۸ در اوج اختلافات داخلی، آزاد هم شرکت داشت، او سر دسته یک گروه وجناح مخالف مهابادی ها مخصوصا ریزان ومزدک بود.

در پ ک ک وپژاک به این نوع افراد که گروه دارند «چته» یعنی دزد یا رهبر دزدها میگویند.

آزاد این مسیر را خوب بلد بود و ساز مخالفت وی و دار ودسته اش نیز نشان از این موضوع داشت.

به دلیل این نوع رفتارهای وی معلوم بود که آزاد تحصیلات چندانی ندارد ودر نهایت هم درانتخابات بعدی، «شیرزاد کمانگر» (کلهر) و«آهون چیاکو» که بر کشته و اعدام برادران خود در مجلس عضو شده و آزاد رای نیاورد.

شاید این بزرگترین شوکی بود که به آزاد وارد شد.

وی بیشتر در کار مطبوعات بود و در پژاک با«اراز ارومیه» همکاری داشت.

بگذارید راحت تر بگویم تمامی رهبران پژاک وحتی کودار هیچ منطقه جنگی ندیده ونرفته اند، اما در صحبت و سخنوری وتقلید وکسب قدرت همه شرکت داشته اند.

پژاک بزرگترین مشکلی که دارد این است رهبران آنها حتی شاید نمی توانند و قادر نیستند که نقشه یک عملیات را خود طراحی وفرماندهی کنند.

امثال «مزدک» و«آراز» و«آزاد» و«فواد» هم شاید دو ماه در هفتانین بوده وبعد چون نمی توانست مخفی شود ترکش گلوله توپ ترکیه به پایش اصابت کرد.

خانم های فرمانده در پژاک هم این شرایط را داشتند، کسانی چون «زیلان تانیا» و «زیلان ارومیه» و در رأس همه اینها «سیامند معینی»، همگی مهره های قندیل برای نمایش هستند.

خاطره ای از آزاد و خودتان دارید که تعریف کنید؟

بله، شاید در بالا هم توضیح دادم جناح و گروه گرایی و منطقه گرایی با رهبری آزاد، شورش بوکان و زاگرس هیوا و تاثیرات منفی آن تا به حال در درون نظام سازمانی پژاک مشاهده می شود.

جالب اینکه همه به «مزدک» و«اگری شاهو» حمله میکردند ودر جلسه ای که جمیل هم بود «آزاد» و «بریارگابار» را به تو پ بست ومزدک را مسبب اصلی مشکلات درون سازمانی میدانست.

در اصل دو جناح ویا بیشتر بودند و این کار کنترل را برای جمیل سخت کرده بود.

«مزدک» به آموزش فرستاده شد که فکر کنم تا حالا هیچ عضو «پ ک ک» به اندازه مزدک در اموزشهای پ ک ک نبوده است چرا که او نه رهبری بلد بود ونه هست والبته همه آنها فقط حرف زدن و شعار دادن را می دانند و مرد عمل نیستند.

بعد از آن آزاد را از مجلس بیرون کردند، البته جمیل خود در آن جلسه حاضر بود.

«زنار سرحد» در اسنای نهار در اتاقی خودکشی ویا کشته شد چرا که میگفتند او با زنی عفرینی به نام «سی دار» رابطه دارد. این مشکلات درون سازمانی مربوط به همان جناح گرایی و گروه گرایی که آزاد نیز در رأس آنها قرار داشت.

آزاد سر دسته این برنامه ها بود حتی میگفتند در جلسه ای برای رهبری بمب را زیر میز جلسه جاساز کرده بود.

یا شب از لوله بخاری نارنجک انداخته بودند که کسی داخل نبود بعدها معلوم شد کار «شورش» و«آزاد» بود اما جمیل و پ ک ک سرپوش گذاشتند.

با عنایت به سابقه حضورتان در پ ک ک از رویکرد و سیاست این گروه چه تحلیلی دارید؟

حذف مخالفان درون سازمانی وخارج از آن همچنان در اولویت اول کار پ ک ک وشاخه های آن قرا دارد.

« پ ی د» در کردستان سوریه وپژاک بر ضد احزاب وگروهای دیگر ودر درون سازمان نمونه بارز آن را می توان «سمیر» دانست یا «باقی» ودر نهایت برادر اوجالان عثمان که اینها صرفا موارد شاخص بودند و الا که این روند حذف درون سازمانی تا به امروز ادامه داشته و دارد.

پژاک نقشی که ایفا میکند این است که مسئول ربودن کودکان کُرد وجذب آنها برای اهداف پ ک ک و البته به کشتن دادن آنها در ترکیه وسوریه است.

در همین راستا با بی اطلاع گذاشتن خانواده ها از سرنوشت فرزندانشان و عدم اجازه ملاقات آنها با یکدیگر، مسئولیت زجر دادن روحی و روانی خانواده های کردستان ایران و گرفتن جان فرزندانشان را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب