دولت سوریه: برای تمرکززدایی و آموزش زبان کردی آماده هستیم

  • ۳ سال قبل

«برادران کرد ما می­‌توانند زبان خود را به مدت دو ساعت یاد بگیرند، که این یک حق مشروع است. کردی، زبانی محلی است که ما به همراه دیگر زبان­‌های سوریه آن را گرامی می­‌داریم.»

دارم طباع، وزیر آموزش و پرورش سوریه، سخنان بالا را گفته و تاکید کرده که کردهای سوریه باید اجازه داشته باشند زبان کردی را به همان شیوه‌ای یاد بگیرند که سایر اقلیت­‌های غیرعرب سوری، زبان­‌های خود را یاد می­‌گیرند.

در صورت تمایل به یادگیری زبان محلی، قانون حامی این آموزش است. وی در مصاحبه با روزنامه الوطن، روزنامه‌ای معروف در دمشق، گفت: «به مدارس ارمنی اجازه می‌­دهیم که زبان ارمنی را درست مانند آشوری و چرکسی به مدت دو ساعت آموزش دهند.

برادران کرد ما نیز می­‌توانند زبان خود را به مدت دو ساعت بیاموزند که این یک حق مشروع است. کردی یک زبان محلی است که ما در کنار دیگر زبان‌­های سوریه به آن احترام می‌داریم.»

سه هفته پیش، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از تمرکززدایی به عنوان راه‌حل احتمالی بحران ده ساله سوریه صحبت کرد. اظهارات وی به عنوان پیامی به اداره خودگردان شمال و شرق سوریه (AANES) به رهبری کردها، که در گذشته از دمشق خواسته بود خودمختاری محلی خود را در شمال سوریه به رسمیت بشناسد، تفسیر شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که «تمرکززدایی به توسعه متوازن بین غنی‌­ترین و فقیرترین مناطق می­‌انجامد. در اینجا نقش مدیریت محلی مطرح می‌شود … شوراهای محلی بیشترین توانایی را در تشخیص منافع محلی خود و ارائه راه‌حل دارند».

آرون لوند، محقق خاورمیانه در آژانس تحقیقات دفاعی سوئد (FOI)، به کردستان ۲۴ گفت که «کردها هرگز اجازه نداشتند زبان کردی را، که بخشی از «به حاشیه راندن عمدی جامعه کردها در سوریه بود که حتی قبل از به قدرت رسیدن دولت بعث در دهه ۱۹۶۰» آموزش دهند.

علاوه بر این، وقتی اسد در سال ۲۰۰۰ به قدرت رسید، قول داد که وضعیت کردها را عادی کند. به عنوان مثال از سال ۲۰۱۱، گام­‌هایی در زمینه موضوع شهروندی برداشته شده است، که کم و بیش حل شده است. اگر افراد از قبل تابعیت نداشته باشند، به آن­ها پیشنهاد شهروندی می‌­شود».

بیشتر بخوانید:

اعلام ممنوعیت تدریس در مدارس غیر وابسته به پ.ک.ک. در شمال سوریه

گفتنی است در سال ۱۹۶۲، دولت سوریه پس از سرشماری، تابعیت کردهای سوریه را سلب کرد. در نتیجه، ۳۰۰۰۰۰ کرد سوریه در سال ۲۰۰۹ فاقد تابعیت شدند. با این حال، در سال ۲۰۱۱، این مسئله تا حدی از طریق «فرمان ۴۹ریاست‌جمهوری» حل شد. اگرچه اکثریت حق شهروندی دریافت کردند، اما هنوز هزاران نفر فاقد آن هستند.

لوند افزود که «در گذشته آموزش کردی «به نوعی ترویج جدایی‌طلبی یا مشارکت خارجی از طریق اقلیت­‌های دیگر» تلقی می‌شد. بنابراین، سخنان وزیر آموزش و پرورش سوریه یک گام بسیار مهم است.

البته ممکن است بین نیروی سوریه دموکراتیک و دمشق مبادله‌ای صورت گرفته باشد، شاید در مسائل اقتصادی. به طور کلی، به نظر می­‌رسد دمشق در حال تلاش برای کنترل مدارس شمال شرقی سوریه است که اکنون تحت کنترل مقامات محلی به رهبری کردها هستند».

از سال ۲۰۲۱، اداره خودمختار محلی شمال و شرق سوریه، که با نام AANES نیز شناخته می­‌شود، کتاب‌های آموزشی خود را تکمیل کرده است که تمام پایه­‌های ابتدایی تا متوسطه را پوشش می­‌دهد. همچنین برنامه درسی دولت سوریه را به طور کلی در مناطق تحت کنترل خود ممنوع کرده است.

علاوه بر این، نیکلاس هراس، تحلیلگر ارشد و سرپرست برنامه تاب‌آوری و شکنندگی دولت در نیولاینز به کردستان ۲۴ گفت که ممکن است «دولت اسد تحت فشار روس­ها باشد تا امتیازاتی را به کردها ارائه دهد تا آن­ها را به پای میز مذاکره برگرداند. هم آموزش کردی و هم تمرکززدایی حداقل الزامات لازم برای رهبری اداره خودمختار محلی شمال و شرق سوریه برای ورود به یک مالکیت مشترک جدی با دولت سوریه است.»

تاکنون رهبری کردهای سوریه به اقدامات دمشق پاسخ مثبت داده‌اند. با این حال، مذاکرات بین دو طرف در مورد تمرکززدایی در گذشته شکست خورد و کردها دمشق را متهم کردند که در طرز فکر قدیمی خودکامه قبل از ۲۰۱۱ گیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری نورث‌پرس، الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه (SDC) در سمیناری در ۱۸ آگوست در قامیشلی گفت که سخنرانی اسد «مثبت» است. نورث‌پرس به نقل از وی گفت: «ما بارها و بارها گفته ایم، سوریه به قبل از سال ۲۰۱۱ باز نخواهد گشت و امروز خود او (اسد) به این امر اعتراف می‌کند». [۱]

[۱].https://www.kurdistan24.net/en/story/25523-Syrian-government-says-it%27s-open-for-decentralization,-Kurdish-education

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب