برادر فرزنده مظلومی: «مهاجران غیرقانونی» طعمه مناسب پژاک هستند

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در ادامه گفتگوهای مستمر خود با خانواده قربانیان جنایات گروه پ ک ک/ پژاک با برادر «فرزنده مظلومی» یکی از اعضای پژاک، گفتگویی را ترتیب داده است.

به نظر می رسد قطار پ ک ک/پژاک برای مرگ کودکان و جوانان کرد قصد توقف ندارد.

رویکرد گروه های شبه نظامی چون پژاک در استفاده از کودکان در جنگ، بر خلاف تعهدی است که آنها در «کنوانسیون ژنو» مبنی بر عدم استفاده از کودکان کمتر از ۱۸ سال داشتند.

شاید بتوان فریب و ربایش نوجوانان، جوانان و البته کودکان کُرد و سپس مسلح کردن و استفاده از آنها برای اغراض و منافع رهبران گروه های شبه نظامی چون پژاک و پ ک ک را تنها دستاورد و هدیه مدعیان دفاع از حقوق مردم کُرد دانست.

در واقع این اقدامی ناقض حقوق بشری است که این گروه ها به طور مستمر به انجام آن اصرار می ورزند.

در حالی که در دنیا خشونت مطرود است و مسائل از طریق دیپلماسی، گفتگو و صحبت با انسان های دیگر حل و فصل می شود، اما پژاک، شاخه «پ ک ک»، برای ترویج خشونت همچنان تلاش می‌کند تا تعداد بیشتری از جوانان کرد را به کام مرگ بفرستد.

اغلب این کودکان (افراد کمتر از ۱۸ سال) با زور و تهدید، وابستگی به مواد مخدر یا پرداخت پول به کار گرفته می‌شوند.

از آنجا که کودکان خیلی راحت تحت تاثیر قرار می‌گیرند به راحتی هم در دام پ.ک.ک گرفتار می‌شوند. برای نمونه در راه مدرسه دزدیده می‌شوند یا آنها را فریب می‌دهند، یا خانواده مستأصل از فقر را راضی می‌کنند که فرزندان را با مبلغی ناچیز در اختیار آنها قرار دهند.

از سوی دیگر پ.ک.ک با قربانی کردن کودکان به راحتی می‌توانند به اهداف خود برسند، چرا که کودکان نسبت به بزرگسالان برداشت کمتری از فاجعه در میادین جنگی دارند و به عبارتی دیگر جسورتر هستند.

گاهی کارهای خطرناکی را انجام می‌دهند که بزرگسالان حاضر به انجام آن نیستند. جاسوسی می‌کنند، یا مواد منفجره را براحتی حمل می‌کنند.

یکی از همین کودکان «فرزنده مظلومی» است.

متن کامل گفتگو با برادر فرزنده مظلومی به شرح زیر است:

برادرم به دلیل نبود موقعیت شغلی در ایران ناچار به مهاجرت به سمت ترکیه و مشغول شدن به کار چوپانی در آنجا شد

فرزنده هیچ مشکلی از نظر خانوادگی نداشت و هیچ وقت هم هیچ پیش زمینه ای نسبت به هیچ حزب و گروهی نداشت و هیچ وقت هم پیش نیامده بود که ابراز علاقه‌ای نسبت به هیچ کدام از احزاب داشته باشد و یا بخواهد فعالیتی داشته باشد.

تنها دلیلی که برادرم از ایران خارج شد این بود که بتواند مدتی را در ترکیه مشغول باشد و پولی دست و پا کند و بعد از آن هم بتواند به اروپا مهاجرت کند.

چند ماهی از رفتنش گذشته بود و مدتی هم با همدیگر در ارتباط بودیم به من گفته بود در آنجا مشغول به کار چوپانی است، ما هم به خیال اینکه برادرمان مشغول به کار است زیاد حساسیتی نشان ندادیم.

اما مدتی گذشت ولی دیگر خبری از برادرمان نشد مقداری نگران شدیم ولی فکر کردیم که شاید موفق شده است که از ترکیه خارج شود که خودش را به یکی از کشورهای اروپایی رسانده باشد.

این انتظار ما نزدیک به ۳ ماه طول کشید اما خبری که به ما رسید به جای اینکه خبر اقامت برادرم در اروپا باشد خبر مرگ او بود.

ما هم هیچ خبری نداشتیم تا اینکه یکی از دوستانمان که او هم خیلی شوکه شده بود به ما خبر داد که آیا یکی از اعضای خانواده شما عضو پژاک شده است؟!

ما هم چون می دانستیم که برادرمان تنها برای کار کردن به ترکیه رفته است و هیچ قصد و نیتی نداشته بود منکر این قضیه شدیم تا اینکه خودمان هم در شبکه های تلویزیونی جستجو کردیم و فهمیدیم که بله! برادرمان در ترکیه کشته شده است چگونه امکان دارد؟ چگونه او را فریب داده بودند؟

چطور شده بود که برادر ما که هیچ چیزی در رابطه با این گروه‌ها نمی‌دانست بخواهد عضو شود و یا حتی کشته شود؟ به همین خاطر سریع خودم را به ترکیه رساندم پس از جستجو های مختلف بیمارستانی که جسد برادرم در آن جا بود را پیدا کردم در آنجا به من گفتند که برادر شما در جنگ کشته شده ولی جنازه او را نمی توانیم به شما تحویل دهیم.

به همین خاطر مجبور شدیم که اورا در خاک ترکیه دفن کنیم بعد از آن هم پیگیر شدم که برادر من چگونه و به چه دلیل عضو آنها شده است!

اما هیچ کس هیچ پاسخی به من نداد عناصر پ.ک.ک تا به امروز هیچ خبری به ما ندادند و هیچ دلیلی نسبت به کشته شدن برادر من ارائه نکردند.

برادر من آن زمان خیلی جوان بود تازه سربازی اش تمام شده بود و موفق به دریافت گذرنامه شده بود. به خیال خودش فکر می‌کرد می‌تواند هر طور شده است مهاجرت کند و در یک کشوری زندگی کند اما نمی دانست در این مسیر امکان دارد که گیر همچین افرادی بیفتاد و تمام مسیر زندگی یک جوان را عوض کند زندگی‌ای که برای آنها هیچ اهمیتی ندارد و خیلی راحت آنها را فدای ذهنیت مریض خود میکند.

برادر من یک ایرانی بود، چرا در ترکیه کشته شود؟! چه دلیلی دارد در ترکیه بجنگد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب