اکثر رهبران پژاک اروپا نشین هستند/«فواد بریتان» کیست؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول»، «ذلکیف»، «آزاد هوراز» و «بوزان تکین»، «علی حیدر قیطان»، «مظلوم عبدی» و «ریزان جاوید» برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «فواد بریتان» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

در ابتدای گفتگو خودتان را برای ما معرفی کنید.

کد من فرزاد کمانگر است اهل کامیاران و سال ۲۰۱۶ جدا شدم وتوانستم آزادی را پیدا کنم.

 در مورد فواد بریتان وچگونگی جذب او به پ ک ک تعریف کیند.

بله فواد اهل مهاباد بود او در ۲۰۰۲ جذب پ ک ک شده است ادعا میکرد که از دانشگاه آمده اما سن جذب شدن او و توانایی او در پ ک ک وتحلیل هایی که می گفت، چیزی دیگر را بیان میکرد.

آنچه خود شاهد آن بودم نزدیکی او به زنها در محیط پ ک ک بود گویی شخصیت وجنسیت مردانگی در او مرده است حتی طرز رفتار وصحبت های او هم همینطور بود نازک حرف میزد ونازک راه میرفت.

البته سیاستی داشت که از زنها مانند وسیله در رسیدن به قدرت استفاده کند.

آنچه من شنیده بودم او آموزش زنان را نیز با زاگرس و سیروان گذرانده بود شاید دلیلش هم این بود در پ ک ک کمتر مردی را به این آموزش میفرستند «پاشک» فواد یک دفعه بلند شد آنچه گفتم از شنیده ها بود. او در سال ۲۰۰۷ در کار چاپ و نشر و نزد «علی حیدر قیطان» و«مصطفی قره سو» بوده است.

آنچه دقت میکشید نزدیک شدن او به رهبری پ ک ک وادای احترام بیش از حد بود و در نتیجه برادرش «سوران رسولپور» با کارت سامان رسولپور «فواد» اکنون در شبکه ایران اینترنشنال کار میکند. او توانست این کارت را بگیرد.

فواد نه اسمی داشت ونه شخصیتی، در ۲۰۱۰ در هفتانین مشکلی شخصیتی برایش پیش آمد وبعد گفتند ترکش خورده است و از گروه بیرونش کردند. عملکرد نظامی او همین بوده در ه پ گ و این را «زیلان وژین» به خوبی میداند.

در سالهای ۱۳_۲۰۱۱ با «کندال گلور» و«شوان گور» بود، او شاکی بود که چرا فرماندهان ه ر ک او را جدی نمیگیرند.

کندال وشوان در جنگ پخته شده بودند، اما فواد چیزی بلد نبود، یادم هست در نشانه گیری فواد یک خشاب را خالی کرد اما در فاصله ۵۰ متری نتوانست اهداف را بزند و اعصابش خورد شده بود.

همه رهبری پژاک وفرستاده ریزان را مسخره میکردند برای همین در اتفاقات داخلی در ۱۳_۲۰۱۱ نقش داشت و قطب جدا شده بود ویک گروه جدا با زنها تشکیل داده بود.

با آن بیوه زن سنندجی هم که اکنون در مجلس کژار است مشکل پیدا کرده بود. جالب بود که مانند بچه ها ناز او را می کشید.

آمدن او در رهبری کودار با کمک زنها  وقطب شدن در مقابل ریزان نه با رای مشارکت کنندگان در کنگره بلکه از سوی زنان در «ک ژ ک» (شورای رهبری زنان در کل پ ک ک) انتخاب شده بود و  دستیار «گلان فهیم» شده بود، دوستی گلان وزیلان غیرقابل انکار است.

گلان هم قبلا در کودکی در ه ر ک بود و توسط «سیپان» فرمانده خود مورد تعرض جنسی قرار گرفته است.

سیر حرکت او را توضیح دهید که چگونه بود.

در بالا هم توضیحاتی دادم، او سیر حرکتی نداشت سیر وحرکتی مرکزی بود از سوی «قره سو» و «علی حیدرقیطان» ولی با مخالفت جمیل انتخاب شده بود.

این رهبران کودار و پژاک یا مهره مرکز هستند یا اینکه هیچ عملکردی در میدان جنگ ونظامی ندارند حتی شاید شناختی از اسلحه همراه خود نداشته باشند ومانند ماشینی کنترل دار از بالا از سوی «ک ج ک» انتخاب میشوند و راه میروند.

انتخاب رهبران پژاک و کودار در کنگره وکنفرانس فقط فیلم اخبار است و دروغی بیش نیست، شما اگر در کنگره باشید متوجهه جناح بندی های آنان خواهید شد.

خاطره ای از فواد بریتان برای ما تعریف کنید.

من از نصیحت بدم میاید ودر طول این سالها در زندانهای پ ک ک هم با محیط و افرادی مانند او و البته با ترکیه جنگیدم.

مشکل در طرز رک گفتن من بود که به او بر خورده بود و میخواست مانور بدهد وتجربه خود را به من تزریق کند، بدون تعارف طرف مسایل زنان را میگرفت ومدافع آنها شده بود.

من نیز بی تعارف گفتم بلند شو من را بیشتر عصبانی نکن به هم میریزم کار دست خودم میدهم وترسید ورفت.

در مورد پ ک ک وارتباط ان با پژاک بگویید میتوانید توضیح دهید .

بله قاطعانه می گویم که پژاک همان پ ک ک است با همان فرم اما ظاهر انسانها جدا می شود.

دوران کالکان فواد وریزان میشوند وکنترل در دست دوران وجمیل همیشه دو یا سه نفر از بالا باید مانند بچه ها رهبران پژاک را کنترل کرده تا اشتباه نکنند وبه آنها کمک کنند.

اینکه حتی آنها در مصاحبه چه بگویند واز چه صحبت کنند را ک ج ک برای کودار مشخص میکند.

رهبران پژاک عمدتا اروپا نشین هستند، از حاجی احمدی تا اهون کلهر وغیر.

اهون وکلهر بر به دار آویخته شدن برادرانشان معترضان پژاک بودند و برای آنکه رضایتشان بدست آید، اروپا نشین شدند، اما چرا آهون هنوز خانواده اش در قندیل است، چون پ ک ک اعتمادی به رهبران پژاک ندارد و «ایرانی» هستند.

در پ ک ک اگر شما مانند یک مرد بخواهید شخصیت کسی را نابود کنید بهترین دوست شما زنها هستند.

استفاده ابزاری از زنان از سوی رهبران پ ک ک برای جذب نیرو وماندن در قدرت.

از تاثیرات آن بر پژاک وکودارانتخاب «فواد وگلان فهیم» با کمک زیلان وژین و «ک ژ ک» برای رهبری کودار و گرفتن قدرت از همشهری خود ریزان جاوید از سوی فواد و زیلان و گلان و زیلان تانیا که دل خوشی از همکاری با ریزان جاوید نداشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب