امنیت اقتصادی؛ حلقه مفقوده توسعه مناطق کردنشین ایران

  • ۳ سال قبل

امنیت اقتصادی به‌عنوان مهمترین شاخص توسعه‌یافتگی در یک منطقه مطرح است. این شاخص یعنی سرمایه و سرمایه‌گذار برای ورود به منطقه، ایجاد اشتغال و توسعه، باید امنیت کامل حقوقی، مالی، سیاسی و حتی جانی داشته باشد.

متاسفانه بارها طی سال‌های گذشته، به دلیل نبود نظارت کافی توسط دولت ایران در مناطق کردنشین، وضعیت اقتصادی کردستان با توجه به اقدامات مخرب گروه‌های مسلح تروریستی به ویژه پژاک نابسامان بوده است. این گروه‌ها ار مناطق مرزی برای تامین مالی اقدامات مسلحانه خود استفاده کرده‌اند. آنها از واحدهای تولیدی، افراد ثروتمند و سرمایه‌گذاران بارها و بارها اخاذی کرده‌اند تا پول سلاح و اقدامات مسلحانه خود را تامین کنند.

 

پرونده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد اخاذی‌های پ.ک.ک/ پژاک

 

طبیعی است در این فضا، شاهد رشد اقتصادی و توسعه نخواهیم بود. زیرا پیشرفت و توسعه یک منطقه در سایه امنیت و نیز حمایت از سرمایه‌گذاران حاصل می‌شود. وجود هرگونه احساس ناامنی، سرمایه‌گذاران را از ادامه فعالیت باز می‌دارد، بلایی که سالهاست گروه تروریستی پژاک بر سر مردمان مناطق کردنشین ایران آورده است.

ثمره این اقدامات ضد کُردی، افزایش بیکاری، رشد مهاجرت به حاشیه شهرها، کولبری و… است. البته از نقش دولت و نیروهای مسلح برای جلوگیری از این اقدامات پژاک نباید غفلت کرد. برخورد با این گروه‌ها، مطالبه مردم است؛ زیرا توسعه حق مردم می‌باشد.

تلویزیون افق در ایران، دوشنبه (دیشب)، فیلم مستند «کردستان طلای زرد» را پخش کرد که تنها روایت گوشه‌ای از اقدامات مخرب پژاک در مناطق کردنشین است. در این مستند قربانیان اخاذی توسط این گروه تجربیات تلخ خود از مواجهه با اعضای این گروه و نابودی سرمایه خود را روایت کردند. این امر، به خوبی نقش مخرب پژاک در این زمینه را بیان کرده است.

این گروه متهم ردیف اول عدم توسعه در مناطق مرزی کردنشین ایران است. برای توسعه، باید امنیت را ایجاد کرد. بازگشت امنیت اقتصادی به مناطق کردنشین در مرزها، مطالبه مردم و کلید توسعه این مناطق است.

بدین ترتیب، دیگر کولبری و فقر و مهاجرت وجود نخواهد داشت. ایجاد امنیت، مطالبه مردم است و به همین دلیل نیز دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیگیر این مطالبه مردمی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب