ادامه کشته شدن کولبران؛ انتقاد شدید دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از دولت

  • ۳ سال قبل

روند شلیک به کولبران در مرزهای غربی ایران توسط نیروهای نظامی ایران همچنان ادامه دارد و تقریبا هر هفته چند کولبر به دلیل شلیک عمدی و مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته می‌شوند.

دولت ایران و رسانه‌های مختلف، در مورد علت این شلیک‌های بدون ضابطه سکوت کرده‌اند؛ این در حالی است که لغو کولبری و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه، از وظایف دولت ایران است و این دولت در صورت شکست خود در این زمینه نباید به راحتی به کولبران شلیک کند. ادعاهایی مانند قاچاقچی بودن این افراد و همکاری آنها با گروه‌های مسلح نیز اثبات نشده است.

در جدیدترین اقدام غیرقابل قبول دولت و نیروهای ایرانی، شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، مرز «دوله‌بی» سردشت شاهد تیراندازی به شماری از کولبران و مرگ یکی از آنها بوده است. «امید محمدزاده» اهل روستای گرویس و ساکن شهر ربط به دلیل شلیک به لگن و خونریزی کشته شده است. این کولبر ۳۹ ساله، متاهل و پدر سه فرزند ۱۲، ۷ و ۵ ساله بود.

 

 

پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ نیز یک کولبر اهل بانه در حین کولبری در یکی از نقاط مرزی این شهرستان با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شده است. محمدامین قادری فرزند صالح متاهل و پدر یک فرزند بود. همه این افراد در حین کولبری کشته شدند. استدلال مضحک نیروهای ایرانی مبنی بر عبور آنها از مرز غیرقانونی نیز به هیچ وجه پذیرفته نیست و نیروهای ایرانی باید آنها متوقف و یا بازداشت کنند و نه اینکه با هدف کشتن به سوی آنها شلیک کنند.

 

 

۲۱ شهریور نیز یک کولبر اهل بانه در حین کولبری در ارتفاعات مرزی این شهرستان با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شده بود. «رسول کریمی» ۳۲ ساله و اهل بانه در حین کولبری در ارتفاعات مرزی این شهرستان بدون اخطار قبلی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

 کولبر زحمتکش از هموطنان کرد به نام “رسول کریمی”

 

آیا دولت ایران قصد ندارد برای این افراد اشتغال ایجاد کند؟ آیا به صرف عبور از مرز غیرقانونی، باید این کولبران کشته شوند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب