بیانیه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد فیلم منتشر شده از فرماندار فعلی نقده

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد فیلم منتشر شده از فرماندار فعلی نقده و رفتار وی با مراجعان به دفترش، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرده است:

«هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد فرماندار فعلی نقده، ضمن برخورد تُند با دو نفر از مراجعان، با حراست تماس می‌گیرد و از آنها می‌خواهد به دفتر کار او مراجعه کنند تا با دو فرد مراجعه کننده، برخورد شود. همزمان آن دو نفر از فرماندار فعلی می‌خواهند که درب اتاق را باز کند. آنها  پی‌در‌پی می‌گویند «دفتر برای مردم است، نه شخص مسول». در این درگیری، فرماندار با سیلی به صورت کسی که فیلمبرداری می‌کند، ضربه می‌زند.

دیدبان در این خصوص معتقد است:

  1. این رفتار خارج از عرف و ادب اداری و اصول انسانی است. به هر دلیلی که ارباب رجوع، با مسئول و کارمند، تُند و انتقادی صحبت کند، مجوزی برای سیلی زدن نخواهد بود.
  2. به طور عمومی درک مقامات مختلف در جمهوری اسلامی، از ماهیت مراجعه کننده و وظایف خویش، نگاه از بالا به پایین را تداعی می‌کند. در حالی که مسئول در اداره دولتی حقوق می‌گیرد تا مشکلات مردم و شهرستان را حل کند، چگونه به خود اجازه می‌دهد با مردم که حتی ممکن است به تندی از کمبودها انتقاد کرده باشند، اینگونه رفتار کند؟ انتظار می‌رود مسئول سعه صدر بیشتری داشته باشد. وقتی فردی در کشور مسئولیت می‌پذیرد، چگونه در قبال انتقادات مردمی، موضوع را امنیتی کرده و صراحتا خواستار دخالت حراست شده و به این نیز اکتفا نمی‌کند، بلکه با سیلی به جان مردم می‌افتد؟ آیا وزیر کشور جمهوری اسلامی از این رفتار آگاه است؟
  3. فرمانداری نقده و استانداری آذربایجان غربی، مدعی شدند این فیلم و تصاویری که از وی «در فضای مجازی توسط افراد فتنه‌انگیز منتشر شده است، مربوط به چند سال قبل می‌باشد که در شهرستان نقده نبوده بلکه چند سال پیش در ارومیه رخ داده است». اولاً محل حمله به ارباب رجوع و یا زمان آن، در تخفیف رفتار زننده، تاثیر ندارد! ثانیاً بهتر بود جناب فرماندار که حسب اطلاعات کسب شده توسط دیدبان، به مردم‌داری و حُسن خُلق شهره هستند، صبر و تحمل خود را بیشتر کنند.
  4. دیدبان حقوق بشر کردستان ضمن محکومیت این اقدام؛ برای پیگیری تلفنی ماجرا با فرماندای نقده تماس گرفت. یکی از کارشناسان روابط عمومی، به خوبی و با سعه صدر، اطلاعات کاملی در اختیار خبرنگار دیدبان قرار داد. وی تاکید کرد فیلم منتشر شده در فضای مجازی، ناقص است و در کانال تلگرامی فرمانداری، فیلم دقیقی از توصیف ماجرا بارگذاری شده است. این کارشناس روابط عمومی، توضیح داد که ماجرای فیلم متعلق به سال 1395 و مربوط به یک اختلاف شخصی- مالی بوده و نکته مشکوک، انتشار آن در سال 1399 است. او بر همزیستی مسالمت‌آمیز کردها و ترک‌ها تاکید کرد.
  5. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پاسخگویی این کارشناس روابط عمومی، سعه صدر و ارائه اطلاعات دقیق به افکار عمومی را تحسین کرده و اعتقاد دارد اگر فیلمی در فضای مجازی منتشر می‌شود، مسئول مربوطه باید با دقت و سعه صدر به سوالات پاسخ داده و افکار عمومی را آگاه سازد. دیدبان امیدوار است همزیستی مسالمت‌آمیز کرد- ترک در استان آذربایجان غربی ادامه یابد و انتشار فیلم‌های مختلف در فضای مجازی (که ممکن است با اهداف شخصی و اغراض سیاسی صورت بگیرد)، خدشه‌ای به آن وارد نکند. ضمنا دیدبان، قبل از صحبت با کارشناسان روابط عمومی، با دفتر فرمانداری تماس گرفت که متاسفانه فرد مربوطه، از پاسخگویی دقیق، امتناع کرد. بهتر است جناب فرماندار، به رفتار دفتر خود نیز نظارت بیشتری داشته باشند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب