بیانیه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد سخنان تجزیه‌طلبانه و خطرناک رجب اردوغان

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد سخنان تفرقه‌انگیز، تجزیه‌طلبانه و خطرناک رجب اردوغان بیانیه صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

«در حالی که احترام به مرزهای شناخته شده بین‌المللی یکی از اصول مورد قبول و اجماع در نظام بین‌الملل کنونی محسوب می‌شود و هرگونه تلاش برای تغییر این مرزها، اعلام خطر علیه حاکمیت ملی کشورها و ثبات منطقه‌ای و صلح بین‌المللی تلقی خواهد شد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در رژه نظامی باکو، سخنانی نسنجیده را به زبان آورده که واکنش‌های مختلفی در ایران به همراه داشته است. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در این زمینه معتقد است:

  1. سخنان تحریک‌آمیز، فرقه‌گرایانه و خطرناک اردوغان، نوعی تلاش برای تجزیه ایران و تهاجم به تمامیت ارضی این کشور است که به هیچ وجه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد؛
  2. به نظر می‌رسد تلاش برای کشورگشایی و حضور نظامی، به اصول اصلی سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. دیدبان پیشتر اعلام کرده بود که ترکیه و یا در بهترین حالت، گروهی خطرناک در سازمان اطلاعات این کشور (بنا به اعترافات صریح عبدالله اوجالان)، گروه تروریستی پ.ک.ک را با هدف بدنام کردن جنبش‌های کُردی تاسیس کرده و از آن، بهانه‌ و مستمسکی برای تجاوز به کشورهای دیگر ساخته‌اند. اگر به اشغال عفرین و مناطق کردنشین سوریه و همچنین تجاوزات مکرر و البته وجود پایگاه‌های نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عراق، توجه شود؛ به خوبی «تجاوز و اشغال به بهانه حضور پ.ک.ک» معنا پیدا‌ می‌کند. در همه کشورگشایی‌ ترکیه در منطقه و در مناطق کردنشین، پ.ک.ک و شاخه‌های آن به عنوان جاده‌ صاف‌کن برای ارتش و میت این کشور عمل کرده‌اند. این امر تا آنجا پیش رفت که وزیر کشور ترکیه، به صراحت گفت اگر ایران نمی‌تواند با تروریست‌های پ.ک.ک در خاک خود برخورد کند، ارتش ترکیه وارد عمل خواهد شد. بدین سان، ترکیه به بهانه پ.ک.ک قصد دارد مناطق بیشتری (حتی در داخل خاک ایران) را اشغال و (به گفته مقامات آنکارا، امن) نماید. البته نباید از افزایش وزن نظامی‌گری و تجاوز در سیاست خارجی ترکیه غفلت کرد. قبرس، لیبی، سوریه، عراق و اکنون قفقاز، شاهد این استفاده عریان ترکیه از قدرت سخت هستند که روزی گریبان حکام این کشور را خواهد گرفت؛
  3. فارغ از صحت و سقم اخبار منتشر شده در مورد استفاده ترکیه از تروریست‌های تکفیری در جنگ قره‌باغ به نفع جمهوری آذربایجان، به نظر می‌رسد مقامات ایران بیش از پیش باید در مورد نیات حضور آنکارا در مناطق شمالغربی کشور حساس باشند. ترکیه نشان داده که در اشغال به بهانه‌های واهی، تعلل نخواهد کرد.
  4. دیدبان به دولت ایران هشدار می‌دهد که وجود فرقه‌های قومیت‌گرا در مناطق مرزی، زنگ خطر تجزیه و جنگ داخلی را به صدا درخواهد آورد. پان‌ترکسیم، به اندازه پان‌کردیسم و هر دو به اندازه هر حرکت و گروه فرقه‌گرا و قوم‌گرا برای ایران خطرناک است. امروز پان‌ترک‌ها از اردوغان حمایت می‌کنند و خواستار رژه ارتش این کشور در تبریز هستند، احتمالا فردا گروهی دیگر از قومیت‎گرایان کُرد، خواستار تجزیه مناطق کردنشین ایران خواهند شد.
  5. دیدبان به دولت ایران هشدار می‌دهد که پژاک شاخه ایرانی پ.ک.ک، نقش مهمی در افزایش تحرکات مسلحانه و تجزیه‌طلبانه و تروریستی دارد و بر آتش قوم‌گراییِ تجزیه‌طلبانه و مسلحانه می‌دمَد؛ درست مانند پان‌ترک‌ها. راه‌حل ساده است: قاطعیت در برابر قوم‌گرایانِ تجزیه‌طلب وابسته به خارج و از سوی دیگر توجه بیشتر به مناطق مرزی از جمله شمال‌غرب ایران. دوت ایران اگر توسعه، ثبات و امنیت و دفع خطر تجزیه‌طلبان و اظهارات قوم‌گرایانه را می‌خواهد، باید به اندازه مناطق مرکزی کشور به مرزها نیز توجه کند. استان‌های ترک‌ و کردنشین مطالبات به حقی در مورد توسعه و اقتصاد دارند که توجه به آنها، امید به وحدت ملی را افزایش و اقبال عمومی به پان‌ترک‌ها و پان‌کردها و گروه‌های تجزیه‌طلب و مسلح را کاهش خواهد داد».

شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب