نامه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به گزارشگر سازمان ملل متحد

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، در پی شیوع ویروس کرونا و تهدید جان کودک‌سربازان ایرانی در مقرهای پ.ک.ک و پژاک، ضمن ارسال نامه‌ای به گزارشگر حق برخورداری از بالاترین معیارهای سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد، توجه وی و آن سازمان را به وضعیت وخیم اعضای این گروه‌ها در کوهستان‌های شمال عراق جلب کرده است. متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای داینیوس پوراس

گزارشگر حق برخورداری از بالاترین معیارهای سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، به‌عنوان نهادی حقوق بشری، غیردولتی، مردم‌نهاد و غیرانتفاعی با هدف حمایت از حقوق شهروندان کرد ایرانی در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. این نهاد، به طور تخصصی، کارشناسی و مستمر وضعیت حقوق بشر و نقض آن در مناطق کردنشین ایران را رصد می‌کند. ما مایل هستیم به اطلاع شما برسانیم که نهاد متبوع ما گزارش‌های مستندی در خصوص نقض گسترده و سازمان‌یافته حقوق بشر و حقوق کودکان در برخی گروه‌های شبه‌نظامیِ کُرد (فعال در مناطق کوهستانی و همجوار با روستاهای شمال عراق در استان سلیمانیه) منتشر کرده است. این گروه‌های شبه‎‌نظامی از جمله پ.ک.ک که در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند حق دسترسی به سلامت جسمی و روانی اعضای خود را نقض کرده و می‌کنند. همچنین در کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان، اعضا و نهادهای پوششی این گروه بارها به اتهام اقدامات خرابکارانه‌ی مختلف از جمله پولشویی، توزیع مواد مخدر و …. بازداشت و تعطیل شده‌اند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن در سطح جهانی، متاسفانه باید به اطلاع شما برسانیم که گروه‌های فوق‌الذکر به دلیل استقرار در کوهستان‌های مرزی و صعب‌العبور و سیاست‌های خشن و اقتدارگرایانه، اجازه دسترسی اعضا به خدمات درمانی و بهداشتی را نمی‌دهند. آنها با ایجاد یک فضای نظامی، بسته و مسلحانه، مانع از ورود نهادهای دولتی و غیردولتی برای ارائه خدمات درمانی می‌شوند و محل استقرار خود را در کوهستان‌های سردی قرار داده‌اند که باعث شیوع هرچه بیشتر ویروس و دشواری ارسال خدمات بهداشتی و دارو شده است. آنها همچنین مایل نیستند نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری از وضعیت اعضا اطلاعاتی کسب کنند و این امر نیز به دلیل ماهیت سرکوب‌گرانه این گروه‌های شبه‌نظامی است. ما گزارش‌های مستندی در اختیار داریم که نشان می‌دهد ویروس کرونا در مقرهای غیربهداشتی و غیراستاندارد این گروه‌ها شیوع پیدا کرده و جان اعضای آن‌ها از جمله نیروهای ایرانی را تهدید می‌کند.

عالی‌جناب

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، نگران جان اتباع ایرانی و سایر کودک‌سربازانی است که توسط اعضای این گروه‌های شبه‌نظامی فریب خورده و یا ربوده شده‌اند و اکنون بدون دسترسی به حداقل امکانات بهداشتی در معرض ویروس کرونا قرار دارند. بسیاری از نوجوانان ایرانی، توسط این گروه به بهانه تحصیل در اروپا، کار در اقلیم کردستان عراق و دریافت پول‌های کلان فریب خورده‌اند. گروه‌های مذکور آنها را به اقلیم کردستان کشانده و سپس این افراد را تحویل مقرهای نظامی خود در کوه‌های شمال عراق کرده‌اند. این کودکان، اکنون عملاً به زندانیان این گروه‌ها تبدیل شده‌اند و در معرض خطرات جدی روحی- جسمی قرار دارند و به‌عنوان کودک‌سرباز، از آنها استفاده می‌شود. استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز که توسط شورای امنیت سازمان ملل نیز محکوم شده، بارها توسط نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سایر نهادهای وابسته به آن در این گروه‌ها تایید شده است.

 این گروه‌ها برای ایجاد پوشش جهت پنهان کردن اقدامات خرابکارانه‌ی خود، استفاده از کودکان برای خرید اقلام ضروری را در دستور کار قرار داده و عملاً از آنها به‌عنوان ابزاری برای انجام اقدامات خطرناک خود استفاده می‌کنند. چون این گروه‌ها در کوهستان مستقر هستند، برای تامین غذا و نیازهای خود، روزانه به شهرها و روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند و برای ایجاد پوشش و مظلوم‌نمایی و استفاده از کودکان، آنها را با روستاییان مرتبط می‌نمایند و بدین ترتیب، خطر ابتلای آنها به کرونا را افزایش می‌دهند. کودکان بدین ترتیب در معرض ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن قرار گرفته‌اند، زیرا سران گروه به غلط اعتقاد دارند که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند. این گروه‌‌ها اجازه دسترسی تیم‌های درمانی و بهداشتی به مقرهای خود و درمان رنج‌های جسمی و روحی کودکان را نمی‌دهند. این امر سبب گسترش و شیوع هرچه بیشتر بیماری در مقرهای آنها و انتقال آن به مردم عادی شده است.

عالی‌جناب

بر اساس اخبار متعدد و موثقی که به دست ما رسیده است حدود 70 الی 80 نفر از شبه‌نظامیان این گروه‌ها از جمله پ.ک.ک و پژاک بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند و هر لحظه بیم آن می‌رود که این تعداد افزایش یابد. این شبه‌نظامیان، جنازه افراد را به زور اسلحه و تهدید کادر درمان از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحویل گرفته و جنازه‌ها را آتش می‌زنند. متاسفانه در این اقدامات غیرانسانی نیز حداقل پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و بدین ترتیب، افراد دیگر در این گروه‌ها، بیماری را به مقرهای غیربهداشتی منتقل می‌کنند.

ما به‌عنوان یک نهاد حقوق بشری از شما می‌خواهیم ضمن توجه به این امر مهم، از ظرفیت‌های سازمان ملل برای اجبار این گروه‌ها به رعایت حقوق کودکان و حقوق بشر برای دسترسی به حق بر سلامت، استفاده و جان اتباع ایرانی را حفظ کنید. ما از شما درخواست کمک فوری داریم. لازم است حکومت اقلیم کردستان عراق، در این خصوص با سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی و نهادهای مردمی همکاری کند تا امکان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اعضای این گروه‌های مسلح فراهم شود.

با تشکر

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب