درخواست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از مسئولین قضایی در ایران و اقلیم کردستان عراق

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در بیانیه‌ای خطاب به مسئولین قضایی در ایران و اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که استیفای حقوق آسیب‌دیدگان و خانواده‌های قربانی کُرد ایرانی حداقل اقدام در خصوص نقض آشکار حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که: «شرایط مبهم و بعضاً دلخراش خانواده‌های کُرد ایرانی که تعدادی از آنها در تماس با دفتر دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، وضعیت خود و نزدیکانشان را تشریح کرده‌اند، موجب شد تا موضوع در شورای اجرایی دیدبان مطرح شود و یکی از وکلای محترم نیز ضمن پذیرش وکالت رایگان این خانواده‌ها، پیگیری استیفای حقوق آنها را که اغلب فقیر و آسیب‌پذیر هستند در دستور کار قرار دهد. تحقیقات دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، سر نخ را به فردی به نام «کاوه سقزی» رساند که با شیوه‌های مختلف جوانان و کودکان کُرد را به اقلیم کردستان کشانده و سپس به شبه نظامیان پ.ک.ک و پژاک تحویل داده است.

متاسفانه تاکنون تعداد این موارد به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده است که نشان از عمق فاجعه در میان کُردهای ایرانی است. خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، هیچ حمایت حقوقی و قضایی و حتی دیپلماتیک از سوی دولت ایران دریافت نکرده‌اند و دولت اقلیم کردستان عراق هم شرایط بدتری دارد. این حکومت فدرال که از بی‌ثباتی، به‌شدت رنج می‌برد، حتی در برخی مناطق هیچ کنترلی بر رفتار شبه‌نظامیان پ.ک.ک و پژاک ندارد و این سبب شده تا خانواده‌های کُرد ایرانی تقریبا هیچ نتیجه‌ای عایدشان نشده باشد.

به‌هر حال موضوع از سوی وکلای دادگستری دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در حال پیگیری است. لذا از مسئولین محترم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، معاونت حقوق شهروندی ریاست محترم جمهوری ایران، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئولین حکومت اقلیم کردستان عراق درخواست داریم رسیدگی و پیگیری وضعیت این خانواده‌های کُرد ایرانی را در دستور کار دهند. این خانواده‌ها طبق قوانین داخلی ایران از حقوق شهروندی برابر با سایر شهروندان برخوردارند و به لحاظ قواعد و قوانین بین‌المللی و میثاق جهانی حقوق بشر، حق دارند سرنوشت عزیزانشان پیگیری شود. دولت و حکومت اقلیم کردستان عراق نیز باید متعهد به پیگیری خواسته‌های این خانواده‌ها باشد. لذا استدعا داریم در ارتباط با موارد زیر دستورات مقتضی صادر گردد، وکلای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری در این خصوص را دارند:

۱. کاوه سقزی پس از انتشار گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با انتشار مطلبی در یک‌کانال تلگرامی که مستندات آن در اختیار دیدبان است، مواردی مطرح کرده است که در واقع تائید و اعتراف نامبرده به اقدامات سازمان‌یافته جنایی از سوی وی و تشکیلات مرتبط با شبه نظامیان جدایی‌طلب پ.ک.ک و پژاک است.

۲. وی اعتراف کرده است که ۱۲ سال پیش در ایران دستگیر می‌شود و با وثیقه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده و به عراق متواری شده است. درخواست وکیل خانواده‌های کُرد ایرانی مصادره وثیقه مذکور به نفع خانواده‌های کُرد ایرانی است که از طریق اقدامات جنایی نامبرده متضرر شده‌اند.

۳. استرداد نامبرده و محاکمه وی با هدف روشن شدن ابعاد مختلف این اقدامات جنایتکارانه از طریق مبادی قانونی پیگیری شود.

۴. وی مدعی شده است اکنون در سوریه و مناطق تحت کنترل شاخه سوری پ.ک.ک حضور دارد. لذا درخواست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بررسی و پیگیری وضعیت وی در کشور سوریه از طریق مراجع قانونی است.

۵. کاوه سقزی علیرغم اینکه اعلام کرده است در سوریه حضور دارد، اما با ارسال یک آی‌دی (شناسه) تلگرامی فراخوان جذب به پ.ک.ک و حضور در قندیل که در واقع منطقه‌ای در اقلیم کردستان عراق است را می‌دهد. این اقدام وی نشان می‌دهد که وی همچنان در شهر قلادزه و در اقلیم کردستان عراق زندگی می‌کند. لذا خواسته خانواده‌های کُرد ایرانی پیگیری استرداد و محاکمه این فرد است.

 ۶. مجددا تاکید می‌کنیم که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران هیچ فعالیت سیاسی و حزبی نداشته و نخواهد داشت و تنها حمایت حقوقی از خانواده‌ها و افراد آسیب‌پذیر و کم توان جامعه کُردی در ایران را هدف‌گذاری کرده است و با مساعدت وکلای انسان‌دوست این هدف بشردوستانه را پیگیری می‌کند.

نکته آخر، خطاب به خانواده‌های کرد ایرانی است، درخواست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ارسال مستندات مربوط به اقدامات تبهکارانه کاوه سقزی و همچنین مراقبت بیشتر از فرزندان به‌ویژه کودکان است. متاسفانه اغلب افرادی که گرفتار این باند تبهکار شده‌اند کودکان کم سن و سال هستند. لذا آن چیزی که اهمیت دارد، مراقبت و پیشگیری از بروز چنین رویدادهای تلخی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب