تاکید وزیر کشور جمهوری اسلامی بر حل مشکل کولبران

  • ۳ سال قبل

احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی، در یک برنامه تلویزیونی بر رفع مشکل کولبران به صورت ریشه‌ای تاکید کرد.

وی کولبری را عارضه‌ای دانست که باید برای آن فکر کرد و افزود: «اگر اقتصاد مرزی خود را تقویت کنیم این بخش شکوفا می‌شود. باید با طرح مناسبی این عزیزان را درگیر فعالیت‌های مفید اقتصادی کنیم و توجه به اقتصاد مرزها امری ضروری است».

این مقام ارشد امنیتی- سیاسی دولت ایران تاکید کرد: کولبری را باید از بین برد. مرزها باید شکوفاترین محل برای تجارت و فعالیت اقتصادی باشد.

 

بیشتر بخوانید:

پرونده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد کولبران و وظایف حاکمیت

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن استقبال از مواضع وزیر کشور، بر مواضع خود اصرار دارد و تاکید می‌کند:

  1. امیدوار است این مواضع در عمل نیز پیاده شوند و صرفا در حد شعار و بولتن و بنر و «بایدهای» مدیریتی نباشند. دیدبان از موضع مطالبه، تحقق این وعده‌ها رصد و پیگیری خواهد کرد.
  2. ظرفیت جوانان و مردم مناطق مرزی، نباید صرف کولبری شود. کولبری را ریشه‌ای با توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش ضریب امنیتی مناطق مرزی در غرب و شمالغرب کشور حل کنید. ما قبلا نیز تاکید کرده بودیم که در حوزه اقتصاد مناطق مرزی بهترین راهکار برای حل ریشه‌ای معضل بیکاری، حاشیه‌نشینی، کولبری و…، ساماندهی بازارچه‌های رسمی و قانونی و توقف هرگونه فعالیت تحت عنوان کولبری است.
  3. تولید صنعتی، توزیع ثروت در مناطق مرزی، افزایش راندمان کشاورزی، بهبود زیرساخت‌های مهم عمرانی در مناطق مرزی، حذف نگاه امنیتی به مناطق مرزی، کردها و کولبران در عین افزایش امنیت عمومی آن منطقه برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار و مبارزه با گروه‌های مسلح که از خاک اقلیم وارد کشور می‌شوند از جمله فعالیت‌هایی است که دولت ایران باید بر انجام آنها تمرکز کند تا مساله کولبری حل شود؛ آن هم به طور ریشه‌ای و نه با طرح‌های مضحکی مانند بیمه کولبران!
  4. همچنین لازم به ذکر است که آقای وحیدی بهتر است به نیروی انتظامی و مرزبانی در مورد شلیک‌های بی‌حساب و منجر به مرگ به کولبران نیز تذکر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب