ابراز نگرانی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از تشدید تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق

  • ۳ سال قبل

 

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با صدور بیانیه‌ای در مورد افزایش تنش‌ها و احتمال بروز جنگ میان برخی گروه‌های کردی در اقلیم کردستان و تسری آن به ایران و مناطق کردنشین این کشور و همچنین کشته شدن بیش از پیش غیرنظامیان، هشدار داد.

دیدبان در بیانیه خود نوشته است:

«با توجه به گزارش‌های رسیده از شمال عراق، متاسفانه احتمال بروز جدی تنش نظامی روز به روز افزایش یافته است. در این میان که گروه‌های مسلح کردی که حضورشان در اقلیم کردستان غیرقانونی و نامشروع است و مورد اعتراض دولت عراق و دولت محلی اقلیم نیز قرار گرفته است، بیم آن می‌رود که با ادامه تنش‌ها، شاهد بروز یک جنگ نظامی میان گروه‌های و احزاب مسلح و شبه‌نظامیان وابسته به آنها باشیم. این امر، علاوه بر استهلاک منابع انسانی و سرمایه‌های مادی و معنوی مردم غیرنظامیِ کُرد، باعث آوارگی آنها خواهد شد. طرفین درگیری بدون توجه به عواقب این تنش سیاسی- رسانه‌ای، در حالی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند  یکدیگر را تهدید می‌کنند که از جنگ‌های پیشین نتیجه‌ای نگرفتند.

ضرورت توقف تسری خشونت‌طلبی‌ها و اقدامات مسلحانه و تروریستی، از خاک اقلیم کردستان عراق به ایران و درگیر کردن کردهای ایران، مورد تاکید دیدبان قرار دارد. ما اعتقاد داریم که حمایت از تروریسم و گروه‌ههای مسلحِ غیرقانونی که در مقطعی سیاست برخی احزاب کُردی در اقلیم بوده است، نقش مهمی در این وضعیت ایفا کرده و اکنون آنها به جای مسئولیت‌پذیری، صرفا حضور این گروه‌های مسلح را نامشروع می‌دانند؛ اما به این سوال پاسخ نمی‌دهند که چرا روزگاری از این گروه‌ها حمایت کرده‌اند.

دیدبان به صراحت معتقد است درگیری اخیر بین حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) و گروه مسلح پ.ک.ک، درگیری کردی نیست و هیچگونه منفعتی برای مردم ندارد. مهمترین قربانی جنگ، مردم هستند. هم اکنون که پ.ک.ک و نیروهای آن در قندیل مستقر هستند و عملا از مردم و روستاها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و زمینه و بهانه حمله ترکیه به اقلیم را فراهم کرده‌اند، روستاهای زیادی تخلیه شده‌اند. این امر، به سود منطقه، اقلیم و عراق نیست و امکان سرریز بحران به ایران نیز وجود دارد.

دیدبان اعتقاد دارد اسلحه یک گروه و فساد و حکومت عشیره‌ای و غارت ثروت‌ها توسط گروه دیگر، آنها را از موضع مدعی خارج کرده است و اتفاقا آنها باید پاسخ بدهند که چرا وضعیت به این شکل درآمده است.

منابع اقلیم در حال مستهلک شدن میان گروه‌های مختلف است و ترکیه نیز به بهانه تهدید پ.ک.ک، مدام به اقلیم حمله و تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند. لذا حضور غیرقانونی پ.ک.ک آن هم با اتکا به کمک مالی- نظامی کشورهایی مانند امارات و عربستان و از سوی دیگر برخی سیاست‌های اقلیم و سران پارتی، منجر به این وضعیت خطرناک شده است.

ما اعتقاد داریم بنا به سیاست حُسن همجواری، هرگز این درگیری‌ها نباید به خاک ایران تسری داده شود و این امر وظیفه حتمی دولت عراق و اقلیم است. مردم کُرد ایران در نقاط مرزی، بارها قربانی اقدامات کور مسلحانه و تروریستی شده‌اند و هزینه گزافی پرداخت کرده‌اند. حقوق آنها باید تامین شود و دولت اقلیم و پ.ک.ک نیز نباید درگیری خود را به سمت ایران بکشانند. از سوی دیگر و البته بسیار مهم‌تر، ایرانیان به خصوص کودکان و نوجوانان فریب خورده توسط پ.ک.ک و شاخه ایرانی آن یعنی پژاک، باید به سرعت آزاد شده و به کشور بازگردند. این امر، مهمترین نگرانی دیدبان است. جنگ احتمالی، کودکان و زنان زیادی را قربانی خواهد کرد؛ از جمله اعضای ایرانی و کودک‌سربازان پ.ک.ک/ پژاک. دیدبان پیشتر در این زمینه مستندات، گزارش‌ها و اقدامات حقوقی خود را منتشر کرده بود. بار دیگر و در پایان، نگرانی خود را جنگ، نقض حقوق بشر، آوارگی مردم غیرنظامی و البته مشخص نشدن سرنوشت کردهای ایرانی به خصوص کودک‌سربازان، اعلام می‌کنیم».

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب